본 연구에서는 교육사각지대학습자를 특수교육 대상자는 아니지만, 일반 학교 현장에서 획일화된 교육 커리큘럼으로 필요한 교육적 지원을 받을 수 없는 다양한 유형의 위기학습자라고 정의하고 학교 현장에서 이들을 1차적으로 선별하기 위해 ‘교육사각지대 학습자 선별을 위한 교사평정척도’를 사용했을 때, 척도를 구성하는 요인들을 교사들이 단위 학교별로 동등하게 인식하고 있는지, 만약 차이가 있다면 어떠한 영역에서 차이가 나는지 확인하고자 하였다. 이러한 과정을 통해 교사들이 인식하는 교육사각지대학습자의 특성을 토대로 진단 도구를 체계화하여 학습자의 선별 시 해석에 대한 이해를 돕고 추후 이들의 특성에 맞는 교육적 지원을 제공하기 위한 토대를 마련하고자하였다. 이를 위해 통계청 자료를 바탕으로 전국에 근무하고 있는 교사 1,103명을 대상으로 재직 중에 지도하였던 교육사각지대학습자를 떠올린 후 그들의 특성에 대하여 평가하도록 하고 단위학교별로 분리하여 분석하였다. 최종적으로 978명의 자료를 분석에 활용하였고 초등 453명, 중등 238명, 고등 287명이 평가에 참여하였다. 연구문제는 먼저 교육사각지대학습자 선별을 위한 교사평정척도가 단위학교에 따라 동등한 요인구조를 보이는지 확인하여 단위학교 별로 척도를 동등하게 사용할 수 있는지 알아보고자 하였고 다음으로는 척도의 측정오차를 통제한 상태에서 단위학교 간 교육사각지대학습자의 잠재평균의 차이가 있는지 확인하여 교사가 학습자의 어떠한 요인에 대한 인식이 높은지, 해석 시 어떠한 시사점을 제공해야할 지 알아보고자 하였다. 본 연구에서는 교사들의 인식을 바탕으로 제작된 교육사각지대학습자 선별을 위한 교사평정척도를 측정도구로 설정하고, 측정을 위해 최종 연구모형을 학습 및 인지적 차원, 정서·행동적 차원, 관계적 차원, 일상·환경적 차원으로 4개의 차원으로 결정하였다. 분석을 위해 M-PLUS 7.4를 이용하여 측정동등성을 검증하고, 잠재평균 분석을 실시하였다. 연구결과를 요약해보면 다음과 같다. 첫째, 네 개의 차원 중 관계적 차원을 제외하고 모두 측정동등성이 지지되었다. 따라서 학습 및 인지적 차원, 정서·행동적 차원, 일상·환경적 차원의 잠재평균을 비교할 수 있었고, 측정동등성이 위배된 관계적 영역은 정렬법을 이용하여 부분측정동등성을 확보한 후 잠재평균을 비교하였다. 둘째, 초등학교 교사들은 교육사각지대학습자의 특성으로 학습과 인지적인 면을 높게 인식한 반면 고등학교 급에서는 정서·행동적 차원을 높게 인식하여 학습에 있어 어려움을 겪지만 학습자의 단위학교 급에 따라 나타나는 특성이 다르게 인식된다는 것을 확인하였다. 셋째, 정렬법을 통해 부분측정동등성을 확보한 후 관계적 영역의 요인평균을 비교한 결과 차별문항이 나타나는 것을 확인하였다. 이는 학습자의 단위학교 급 별 관계적 영역의 문항의 변별력이 떨어진다는 것을 의미하며 재조정이 필요하다는 것을 나타낸다. 연구 결과를 바탕으로 학교 교육장면에서 단위학교 별 교사가 인식하는 교육사각지대학습자의 특성이 학습 및 인지적 측면 뿐 아니라 다양하고 복합적인 요소로 나타나기 때문에 학습자들의 성장과 잠재력을 이끌어내기 위해서는 학습 성취라는 단일 요인뿐만이 아닌, 사회·정서적 지원 또한 매우 필요하다고 볼 수 있다. 뿐만 아니라 교육사각지대학습자를 1차적으로 선발하는 대상이 교사이기 때문에 교사들의 인식에 따른 척도의 해석이 매우 중요하다고 볼 수 있는데, 학습자가 성장함에 따라 그들의 교육적 목표가 변화하고 변화한 목표에 따라 교사가 인식하는 교육의 어려움도 다른 양상으로 나타나는 것을 볼 수 있었다. 따라서 본 연구를 통해 현장의 교사가 교육사각지대학습자를 체계적으로 선별하고 해석 할 수 있는 토대를 마련하고자 하였고 추후 학습자 개인의 발달을 고려한, 개개인의 요구를 탐색할 수 있는 다각적 학생지원 상담시스템 구축이 필요하다는 점을 시사하였다.
In this study adopted a concept of at-lisk learners in the blind spots of education need various learning and educational support in the blind spot. And the characteristics of the learner''s development have been identified. The purpose of this study was to organize the at-Risk Learner in Blind Spot of Education for Teacher’s Scale by considering the developmental characteristics of the learner and to provide education support to suit the characteristics of leaner. Participants were 1,103 elementary, middle, and high school teachers who work all over the country, based on Statistics Korea. Encourage teachers to think about the at-Risk Learner in Blind Spot of Education they taught in class, asked to evaluate leaner'' characteristics. Finally, 978 teachers participated in the analysis, with 453 elementary, 238 middle, and 287 high school teachers participating. The research questions are as follows. First, it confirmed that the at-Risk Learner in Blind Spot of Education for Teacher’s Scale showed an equivalent factor structure according to unit schools. Second, we checked whether there was a difference in the latent means of at-Risk Learner in Blind Spot of Education for Teacher’s Scale across school levels. The at-Risk Learner in Blind Spot of Education for Teacher’s Scale were used as a research measuring tool. the factor of the at-Risk Learner in Blind Spot of Education for Teacher’s Scale were analyzed by organizing them four factors, ''the learning and cognitive domain'', ''the emotion and behavior domain'', ''the relation domain'', ''the daily life & environmental domain''. M-plus7.4 program was used for analysis of construct equivalence and a comparison of latent means across School Levels. In summary, the results of the study are as follows. First, measurement invariance was supported in all 3 domains except for the relation domain. Therefore, latent means of the learning and cognitive domain, the emotion and behavior domain, the daily life & environmental domain could be compared, and latent means of the relation domain was compared using the alignment method. Second, elementary school teachers rated highly on the learning and cognitive domain with at-Risk Learner in blind spot of education , while high on the emotion and behavior domain at high school level, confirming that the characteristics that are difficult to learn are perceived differently depending on the learner''s development. Third, the latent means of relation domain were compared through the alignment method, as a result different functioning were identified. This means that the learner''s ability to differentiate between the relation domain of the unit school level and the need for re-adjustment of the questions. In this studies show that the characteristics of at-Risk Learner in Blind Spot of Education perceived by teachers in schools are diverse and complex, and depending on the level of development of learners. Social and emotional support is very needed, not just academic achievement for learners'' growth. Therefore, we wanted to develop a diagnostic tool for teachers to systematically. It suggested the need to establish a multi-disciplinary student-assisted counseling system to explore individual needs, considering the individual development of learners.