본 연구는 ADHD성향이 있는 초등학교 1-4학년 아동을 대상으로 음악중심 융합예술치료와 미술중심 융합예술치료의 효과를 분석 및 검증하는데 목적이 있다. 이를 위해 먼저 음악중심 프로그램을 적용한 집단과 미술중심 프로그램을 적용한 두 집단으로 나누어 각 각의 연구 대상자를 선정하였다. 각 프로그램을 통해 주의집중, 과잉행동, 충동성 등의 문제행동을 개선하고자 하였으며, 이 세 가지 반응변수를 사전·중간·사후 검사로 관측 수집하여 두 집단 간의 치료영역으로 음악중심, 미술중심 융합예술프로그램 효과성 연구를 시도하였다. 연구대상은 D시 소재 지역아동센터장에게 의뢰하여 ADHD아동과 ADHD성향이 있는 아동들로 선정하였다. 음악중심의 경우 N센터 아동 4명, 미술중심은 E센터 아동 4명으로 총 8명에게 프로그램을 적용하였다. 본격적인 융합예술치료 프로그램 실시에 앞서 부모의 동의를 받아 사전검사와 사전면담을 실시하고, 담당교사와의 심층면접을 통해 개별 아동의 특성을 미리 파악하였다. 또한 지역아동센터 내의 여러 가지 치료적 환경 등을 고려한 음악·미술중심 융합예술치료 프로그램을 설계하여 2019년 9월 3일부터 10월 29일까지 음악과 미술 각 치료영역 당 16회기로 구성된 프로그램을 센터별 주 2회씩 진행하였다. 평가방법은 문제행동 개선 정도를 효과적으로 측정하기 위해 양적 척도와 질적 척도를 적용하여 평가·분석하였다. 양적 척도로는 아동청소년 행동 평가척도 교사용(TRF), 질적 평가척도로 동적 가족화(KFD)를 사용하였으며, 질적 평가의 경우 대상 아동의 작품, 회기참여 관찰내용을 분석하고 교사와 보호자의 보고 자료를 참고하였다. 음악중심과 미술중심의 두 치료영역을 통한 반응변수로는 주의집중, 과잉행동, 충동성 세 가지 영역이다. 이 세 가지 반응변수를 사전·중간·사후 검사로 연구 관측 수집하여 다변량 반복측정 분산분석(Repeated Measures ANOVA)을 기법으로 하여 분석을 시도하였다. 본 연구 결과를 종합해보면 첫째, 음악중심 융합예술치료가 ADHD아동의 문제개선에서 주의집중과 충동성에는 효과적이나 과잉행동에는 통계적으로 유의미하지 않았다. 둘째, 미술중심 융합예술치료는 ADHD아동의 문제행동 개선에 모든 영역에서 통계적으로 유의미하지는 않았다. 이는 양적인 분석방법으로 유의미한 결과가 도출되지 않았으나 질적인 분석방법에서 긍정적으로 문제개선이 관찰되었다. 후속 연구에서는 개체 수인 대상자를 추가 보완한다면 연구방법 다변량 반복측정 분산분석으로 ADHD아동의 문제행동 개선에서 보다 유의미할 것으로 기대된다. 셋째, 음악중심과 미술중심 이 두 치료영역의 효과성을 비교 하였을 때 음악중심 융합예술치료가 통계적으로 더 유의미하게 나타났으며, 사전검사에서 중간검사까지 미술중심 융합예술치료 프로그램보다 통계적으로 더 유의미한 결과로 도출되었다. 이러한 결과는 음악중심 융합예술치료영역 활동이 ADHD아동에게 보다 더 효과적으로 작용하고, 긍정적인 영향을 줄 수 있는 치료영역이며 지속적으로 활용 될 수 있음을 기대할 수 있다. 또한 미술치료 영역도 다양한 치료기법으로 문제행동 개선에 효과를 줄 수 있지만 음악치료 영역에서 노래 부르기, 악기연주, 즉흥연주 등과 같은 다양한 음악치료 기법 및 치료적 연주 활동을 구성한 융합예술치료 프로그램을 고안하였다. 이러한 음악치료 영역의 융합예술치료 프로그램이 ADHD아동의 증상호전에 있어 인지행동적 측면에서 미술보다는 음악이 더 강화되고 효과적으로 수용되어 긍정적인 에너지를 발산하여 문제행동을 개선시킬 수 있는 것으로 보인다. 따라서 향후 후속 연구에서는 이러한 사례를 보완하여 ADHD아동의 문제행동 개선을 위한 다양한 예술영역을 활용한 심리치료적 접근의 방법이 확대되기를 기대한다. 또한 본 연구를 통해 후학뿐만 아니라 다양한 임상현장에서 유용한 기초자료로 제공되기를 바란다.
The objective of this study is to analyze and verify the effects of music-centered convergent arts therapy and art-centered convergent arts therapy targeting children with ADHD tendency in Grade1-Grade4 of elementary school. For this, first, this study selected the research subjects by dividing them into two groups such as a group applying the music-centered program and the other group applying the art-centered program. This study aimed to improve the problematic behaviors like attention-concentration, hyperactivity, and impulsiveness through each program. This study attempted to verify the effectiveness of music·art-centered convergent arts therapeutic program as therapeutic areas between two groups by observing and collecting those three response variables with pre·mid·post tests. As the research subjects, this study selected children with ADHD and children with ADHD tendency by requesting it to the heads of local children’s centers in D city. The program was applied to total eight children like, music-centered program to four children of N center and art-centered program to four children of E center. Before fully implementing the convergent arts therapeutic program, the pre-test and pre-interview were conducted by getting consents from their parents. Through the in-depth interviews with teachers in charge, the characteristics of individual children were understood in advance. Also, designing the music·art-centered convergent arts therapeutic program considering many therapeutic environments within local children’s centers, the program composed of 16 sessions for each therapeutic area of music and art was performed twice a week in each center from September 3rd 2019 to October 29th 2019. In the evaluation method, to effectively measure the degree of improvement in problematic behaviors, the quantitative scale and qualitative scale were applied to the evaluation and analysis. This study used the Teacher Report Form(TRF) as the quantitative scale, and the Kinetic Family Drawing(KFD) as the qualitative scale. In case of qualitative evaluation, this study analyzed the works by subject children and observational contents of participation in sessions, and also referred to report materials by teachers and guardians. The response variables through two therapeutic areas of music·art-centered program are three areas such as attention-concentration, hyperactivity, and impulsiveness. By researching, observing, and collecting these three response variables with pre·mid·post tests, this study attempted the analysis by using the Repeated Measures ANOVA. In summary of the results of this study, first, the music-centered convergent arts therapy had effects on the improvement of attention-concentration and impulsiveness of children with ADHD while it did not have statistically significant effects on the improvement of hyperactivity. Second, the art-centered convergent arts therapy did not have statistically significant effects on the improvement of any problematic behaviors of children with ADHD. Even though the quantitative analysis method could not draw significant results, the positive improvement of problems was observed in the qualitative analysis method. If the number of subjects is additionally complemented in follow-up researches, there would be more significant results on the improvement of problematic behaviors of children with ADHD through the Repeated Measures ANOVA. Third, in the comparison of effectiveness of those two therapeutic areas such as music-centered therapy and art-centered therapy, the music-centered convergent arts therapy was more statistically significant. From the pre-test to mid-test, it showed more statistically significant results than the art-centered convergent arts therapeutic program. This result shows that the music-centered convergent arts therapeutic area activities would be more effectively working on children with ADHD, which could be continuously utilized as a therapeutic area that could provide positive effects. Also, despite such effects of art therapeutic area on the improvement of problematic behaviors through various therapeutic techniques, this study designed a convergent arts therapeutic program composed of various music therapeutic techniques and therapeutic performance activities such as singing, playing instruments, and improvisation in the music therapeutic area. This convergent arts therapeutic program of music therapeutic area could improve problematic behaviors of children with ADHD as music is strengthened more than art, effectively accepted, and helps them release positive energy in the aspect of cognitive behavior. Therefore, the follow-up researches could expand the method of psychotherapeutic approach utilizing various arts areas for the improvement of problematic behaviors of children with ADHD by complementing these cases in the future. Also, hopefully, this study could be used as useful basic data for younger students and various clinical settings.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 63. 연구의 범위와 제한점 74. 선행연구의 고찰 8Ⅱ. 이론적 배경 111. ADHD아동의 정의 및 특성 111) ADHD아동의 일차적 특성 152) ADHD아동의 이차적 특성 163) ADHD의 진단 및 발병원인 182. 융합예술치료의 이해 231) 융합예술치료의 개념 및 의미 232) 융합예술치료 프로그램 적용모델 303. ADHD아동에 대한 예술치료의 의의 371) 음악치료와 미술치료의 특성 372) ADHD아동의 음악중심 예술치료 383) ADHD아동의 미술중심 예술치료 40Ⅲ. 연구방법 421. 연구대상 422. 연구절차 473. 연구도구 481) 대상아동 선정 도구 492) 연구결과 검사 도구 494. 자료처리 511) 양적연구 512) 질적연구 51Ⅳ. 융합예술치료 프로그램의 설계 및 적용 551. 융합예술치료 프로그램의 이론적 설계 552. 융합예술치료 프로그램의 진행과정 553. 융합예술치료 프로그램의 회기 구성 564. 융합예술치료 세부 프로그램 591) ADHD아동의 음악중심 융합예술치료 세부 프로그램 592) ADHD아동의 미술중심 융합예술치료 세부 프로그램 765. 융합예술치료 프로그램의 과정과 평가 921) 단계별 음악중심 융합예술치료 프로그램 진행과 평가 922) 단계별 미술중심 융합예술치료 프로그램 진행과 평가 118Ⅴ. 프로그램 운영에 대한 결과분석 1451. 음악중심 융합예술치료 프로그램에 대한 결과분석 1451) 아동청소년 행동평가척도 교사용(TRF) 사전중간사후 변화분석 1462) 문제행동에 대한 집단 단계별 행동 변화분석 1482. 미술중심 융합예술치료 프로그램에 대한 결과분석 1511) 아동청소년 행동평가척도 교사용(TRF) 사전중간사후 변화분석 1512) 문제행동에 대한 집단 단계별 행동 변화분석 1543. 음악미술중심 치료영역 간의 프로그램에 대한 결과분석 157Ⅵ. 치료영역의 효과성에 대한 논의 161Ⅶ. 결론 1681. 요약 1682. 제언 172참고문헌 174영문초록 186국문초록 191부 록 195