본 연구의 목적은 어휘 학습전략이 전체 어휘 지식 및 수용적 어휘 지식, 생산적 어휘 지식에 미치는 영향 및 학습자 수준에 따른 어휘 학습전략과 어휘의 관계를 알아보는 것이다. 본 연구는 중학교의 3학년 학생 73명(남학생 33명, 여학생 40명)을 대상으로 진행되었다. 연구대상자들은 어휘 지식 능력 평가지와 어휘 학습 전략 설문을 실시했다. 어휘 지식 능력 평가지는 교과서 Middle school English (윤정미 외 10인, 2019)의 1~3학년 단어 중 48개를 선정한 후, Webb(2005)의 어휘 지식 문항을 사용해 제작했다. 이후 어휘 지식 능력 평가지 성적을 바탕으로 연구대상자들을 각각 상, 하집단 으로 나눴는데, 각각의 집단은 어휘 지식 능력평가 점수의 평균인 24점을 기준으로 상위 30%와 하위 30%로 구분되었다. 어휘 학습 전략 설문은 Schmitt(1997)의 어휘 학습 전략 설문 58문항 중 본 연구의 대상자인 중학생에 맞게 55문항으로 수정해 활용했다. 어휘 학습 전략 설문은 강화전략(기억), 강화전략(사회적), 의미발견전략(사회적), 의미발견전략(의미결정), 강화전략(초인지), 강화전략(인지)의 6개의 요인으로 구성되어 있다. 수집된 자료는 Pearson 상관분석과 단순회귀분석을 사용했다. 첫째, 중학생의 어휘 학습전략은 어휘 지식에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 전체 학습자에서는 강화전략(인지)이 전체 어휘 지식에 유의미한 정적 영향을 미쳤다. 그러나 상, 하위집단에서는 통계적으로 유의미한 상관관계는 없었다. 둘째, 중학생의 어휘 학습 전략은 수용적 어휘 지식에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 전체 학습자에서 강화전략(사회적)을 제외한 나머지 어휘 학습전략은 수용적 어휘 지식과 유의미한 정적 상관관계에 있었지만 영향을 미치는 요인은 아니었다. 상, 하위집단에서는 통계적으로 유의미한 상관관계가 없었다. 셋째, 중학생의 어휘 학습 전략은 생산적 어휘 지식에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 전체 학습자에서 강화전략(사회적)을 제외한 나머지 어휘 학습전략은 생산적 어휘 지식과 유의미한 정적인 상관관계에 있었지만 영향을 미치는 요인은 아니었다. 상, 하위집단에서는 통계적으로 유의미한 상관관계는 없었다. 본 연구의 결과는 교사들이 학습자의 수용적, 생산적 어휘지식을 향상시키기 위해, 학습자 각자에게 맞는 어휘 학습전략을 스스로 활용할 수 있도록 보다 다양한 형태의 어휘 전략을 접하게 도와야 함을 시사한다.
This study aims to identify the influence of vocabulary learning strategies on the overall vocabulary knowledge, receptive vocabulary knowledge, and productive vocabulary and the relation between the vocabulary learning strategies based on the learner’s level and the vocabulary. The subject is a total of 73 third graders in middle school (33 males, 40 females), and a vocabulary knowledge test and a vocabulary learning strategy questionnaire were carried out targeting them. The vocabulary knowledge test was developed based on the vocabulary knowledge questions from Webb (2005), with 48 words for the first to third graders in middle school from Middle School English textbook (Yoon Jung-mi et al., 2019). On the basis of the results of the vocabulary knowledge test, the participants were divided into the top 30% and the bottom 30% with 24 points as the average score. 58 questions in the vocabulary learning strategy by Schmitt (1997) were revised to 55 questions suitable for the middle school students, the subject of this study. The vocabulary learning strategy questionnaire consists of six factors: consolidation strategy (memory), consolidation strategy (social), meaning discovery strategy (social), meaning discovery strategy (determination of meaning), consolidation strategy (meta-cognition), and consolidation strategy (cognition). Pearson Correlation Coefficient and a simple regression analysis were used to analyze the collected data. The findings are as follows. First, it was found that the vocabulary learning strategies for middle school students influenced their vocabulary knowledge. In the case of the entire learners, the consolidation strategy (cognition) had a significantly positive influence on their vocabulary knowledge. However, there was no statistically significant correlation between this consolidation strategy and the learners in the top and the bottom 30% groups. Second, the vocabulary learning strategies for middle students had influence on their receptive vocabulary knowledge. In terms of the entire learners, the vocabulary learning strategies except for the consolidation strategy (social) had a significantly positive correlation with the receptive vocabulary knowledge but were not influential factors. No statistically significant correlation was shown in the top and the bottom 30% groups. Third, the vocabulary learning strategies for middle school students were found to have influence on their productive vocabulary knowledge. Though the vocabulary learning strategies excluding the consolidation strategy (social) had a significantly positive correlation with the productive vocabulary knowledge, they were not influential factors. No statistically significant correlation was found in the top and the bottom 30% groups. The results of this study indicate that teachers should help their students access more diverse forms of vocabulary strategies so that they can use their own vocabulary strategy to improve their vocabulary knowledge.
표 목차 iii그림 목차 v부록 목차 vi국문 요약 viiⅠ. 서론 11.1. 연구의 배경 및 필요성 11.2. 연구 문제 3Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 52.1. 어휘 지식의 정의 및 개념 52.2. 수용적 어휘 지식 및 생산적 어휘 지식 72.3. 수용적, 생산적 어휘 지식의 평가 방식 82.4. 어휘 학습전략 182.5. 선행연구 222.5.1. 어휘 전략과 어휘 지식 관련 연구 222.5.2. 어휘 전략과 수용적, 생산적 지식 관련 연구 24Ⅲ. 연구 방법 273.1. 연구 설계 273.2. 연구 대상 283.3. 연구 도구 313.3.1. 어휘 학습전략 설문지 313.3.2. 영어 어휘 지식 능력평가지 333.4. 연구 절차 373.5. 분석 방법 383.5.1. 통계 분석 방법 38Ⅳ. 연구 결과 394.1. 예비분석 394.1.1. 기술통계 394.2. 상, 하 집단 간의 어휘 지식 사용 비교 414.3. 상, 하 집단 간의 어휘 전략 사용 비교 424.4. 어휘 전략이 어휘 지식에 미치는 영향 424.4.1. 전체집단의 어휘 전략이 전체 어휘 지식에 미치는 영향 424.4.2. 상집단의 어휘 전략이 전체 어휘 지식에 미치는 영향 474.4.3. 하집단의 어휘 전략이 전체 어휘 지식에 미치는 영향 484.5. 어휘 전략이 수용적 어휘 지식에 미치는 영향 494.5.1. 전체집단의 어휘 전략이 수용적 어휘 지식에 미치는 영향 494.5.2. 상집단의 어휘 전략이 수용적 어휘 지식에 미치는 영향 534.5.3. 하집단의 어휘 전략이 수용적 어휘 지식에 미치는 영향 544.6. 어휘 전략이 생산적 어휘 지식에 미치는 영향 564.6.1. 전체집단의 어휘 전략이 생산적 어휘 지식에 미치는 영향 564.6.2. 상집단의 어휘 전략이 생산적 어휘 지식에 미치는 영향 604.6.3. 하집단의 어휘 전략이 생산적 어휘 지식에 미치는 영향 61Ⅴ. 연구 결과 논의 635.1. 결과 요약 및 논의 63Ⅵ. 결론 및 제언 686.1. 교육적 시사점 686.2. 연구의 한계 70참고문헌 71부록 78ABSTRACT 89