메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국사회과교육연구학회 사회과교육 사회과교육 제41권 3호
발행연도
2002.10
수록면
75 - 90 (16page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The major shortcoming of alternative-focused thinking is that viable alternative, possible much better than alternatives considered, are not identified. The already-stated alternative anchor the thought process, stifling creativity and innovation. The first alternatives that come to mind in a given situation are the obvious ones, those that have been used before in similar situation and those that are readily available. Once a few alternatives - or perhaps only one, such as the status quo - are on the table, they serve to anchor thinking about others.
Focusing on the values that should be guiding the decision situation makes the search for new alternatives a creative and productive exercise. It removes the anchor on narrowly defined alternatives and allows clear progress toward solving the problem. Value-focused thinking does not simply accept prespecified problems or prespecified list of alternatives. It either creates them or changes them.
One's thought processes about what alternatives are anchored, and so one is not creative in devising alternatives, and one may settle for an alternative considerably less desirable than that could have been developed. In value-focused thinking, in contrast, the value model guides the search for creative alternatives in the direction in which one should go.
Value-focused thinking can significantly alleviate the shortcoming of alternative-focused thinking.

목차

≪내용 요약≫

Ⅰ.서언

Ⅱ.기존 모형에 대한 분석

Ⅲ.교과서 내용의 검토

Ⅳ.교실 현장에서 관찰된 문제점

Ⅴ.가치중심 사고의 필요성

Ⅵ.결언

[참고 문헌]

[Abstract]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-374-013980787