메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 역사교육 제84집
발행연도
2002.12
수록면
301 - 333 (33page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Whatever the aims of history education might be, the contents of teaching should have the foremost importance in history education. By the contents of teaching two things can be meant. One is the statement of course contents to be taught, and the other is the statement of the presentation order of the things to be taught. Since the structure of history course in itself is not always properly organized, the course contents should be selected in accordance with clearly stated goals for the attainment of the educational goal. The ability of the students, and their psychological determining factors should be also fully considered.
Objective importance should be main criteria for choosing or discarding facts. It is very hard to obtain objectivity in history, because it is a matter of interpretation. The significance of the event can be decided by its effects on the future, or on the present. When we emphasize the latter, it means that historical past is more important than the usable past. But too much emphasis on the usable past may lead to the error of forgetting the self-evident truth that the fact in itself has intrinsic value regardless of its relation to the present.
In conclusion, the significance of the historical fact, and its historical relevance is important in curriculum consideration.

목차

1. 序言
2. 학습내용 선정의 다원성
3. 교재구성과 학습자료
4. 교과서의 기능과 활용
5. 교실에서의 교과서
6. 結語
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-374-015491298