메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 역사교육 제86집
발행연도
2003.6
수록면
1 - 28 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The "Reading Material" of high school Korean history textbooks published for the 7th educational curriculum shows the following characteristics.
First, it contributes to the transformation of textbook from expository text to material book, and provides students with opportunity to learn historical archives in real sense.
Second, it puts special importance on historical records in Korea. Especially, it often utilizes the history books published by government and scholars in private sector, and newspapers.
Third, Korean history textbooks of high school maintain the textbook system of differentiating learner's learning level, by providing different level of historical archives in "reading material" section and in "intensive inquiry" section.
This study also indicates some problems in the "reading material" and suggests measures for improvement.
First of all, it has often been found that the content of the "reading material" is not appropriate for understanding the main text. Thus, the textbook writers should pay more attention to selecting proper historical records which fit the historical facts they are explaining.
Second, the writes need to focus both on the concrete details and accuracy of content, since a certain level of vagueness has been found in the content of "reading material".
Lastly, the homogeneity, consistency, and balance should be secured in overall content of Korean history textbook, considering that different writers are covering different periods and areas.

목차

1. 머리말
2. 「읽기자료」의 구성과 특징
3. 「읽기자료」의 문제점과 개선 방향
4. 맺음말
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-374-015493398