메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국어문학회 어문학 어문학 제91집
발행연도
2006.3
수록면
483 - 502 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this thesis is to reform the structure of knowledge which happens in modern space of colony and to examine the modern intellectual’s motive of studying abroad centering around Mirok Lee’s <Der Yalu Flieβt>. For the focus of this discussion, let’s leave the valuation about the character’s consciousness and behavior and discuss only reaction aspect about character’s western knowledge. This will help to clear up the intellectual’s system of thought about the western modern knowledge which is translated by Japan in the colony age.
When western schools-the educational institution of modern sciences-established, the traditional education run by seodang declined and reforming of the structure of knowledge started. It was not the education of Korean, by Korean, but the education of Korean by Japanese or Westerner. The traditional education run by seodang alternated to western schools because it couldn’t produce and deliver the new knowledge of changing period. By measuring the traditional knowledge’s strength with the western knowledge’s, superior position of western knowledge meant subordination of traditional knowledge, those two reformed as the upper and lower sides.
It was Japanese who taught the western modern sciences. The supply system of western knowledge through Japanese who were lack of it become the limitation of colony education. The colony intellectuals who were dissatisfied with Japanese education desired not the indirect learning of western knowledge through Japan’s translation, but the direct experience of that. The discussion of studying abroad -occurred with the belief of individual’s successful entry of public affairs and independence of homeland by learning western knowledge correctly-ruled the period and was popular.

목차

1. 머리말
2. 신교육의 유입과 지식구조의 재편성
3. 신학문의 보급체계와 식민지 교육의 한계
4. 근대지식인 되기와 서구 찾아가기
5. 맺음말
참고문헌
저자소개
[Abstract]

참고문헌 (3)

참고문헌 신청
[학술지(정기간행물)] - 김윤섭 옮김 / 1959 / 압록강은 흐른다 압록강은 흐른다 압록강은 흐른다 압록강은 흐른다 압록강은 흐른다 압록강은 흐른다 압록강은 흐른다 압록강은 흐른다 압록강은 흐른다 압록강은 흐른다 압록강은 흐른다 압록강은 흐른다 압록강은 흐른다 google schola [학술지(정기간행물)] - 김경일 / 1997 / 일제의 한국에 대한 식민지교육 실태 연구 한국의 근대와 근대성 유년시절을 그린 두 개의 소설 한민족문화권의 문학 미국·일본·중국·러시아의 해외동포문학 근대주체와 식민지 규율권력 재외한인작가연구 고려대학교 한국학연구소 이미륵과 James Joyce에 비추어 본 강용흘의 소설세계 한국근대사와 사회변동 문학과 지성사 독일 교양소설 연구 문학과 지성사 미국 소수민족 문학의 이해 재외한인의 인류학적 연구 동양과 서양 일상성·일상생활연구회 편 일상생활의 사회학 문당 google schola [학술지(정기간행물)] - / / 참고 사이트세계한민족공동체재단 net해외한민족연구소 kr이 논문은 2006년 1월 31일 투고 완료되어2006년 2월 3일부터 3월 6일까지 심사위원이 심사하고2006년 3월 13일 심사위원 및 편집위원 회의에서 게재 결정된 논문임 [712-702] 경북 경산시 하양읍 금락리 대구가톨릭대학교 교양관 313호 연구실전화번호 krReforming the Structure of Knowledge and Becoming the Modern Intellectual- The Case of -Lim : 053 010 ~ google schola

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-810-015552228