메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국현대정신분석학회 현대정신분석 라깡과 현대정신분석 제6권 제1호
발행연도
2004.8
수록면
63 - 92 (30page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigated the theoretical, clinical ground and significance of child psychoanalysis of Melanie Klein who been regarded as the most brilliant, creative child analyst in the history of the psychoanalysis. M. Klein's clinical, analytic works gave us the deep and important insight into the pathology and internal world of children. She introduced the play technique and the many crucial analytical concepts
into the domain of child analysis. M. Klein emphasized the same analytical principles and attitude for the adult and child analysis. This approach is sharply contrasted to that of A. Freud in many respects, namely in the problems of the analytical attitude, transference, interpretation, unconscious phantasy and so on. A controversial between Klein and A. Freud was also the driving force for the further developments of the theory and the technique, not only in the field of child analysis, but also of the psychoanalysis in general. This paper tries to show the analytical principle and position of M. Klein in general, and to demonstrate that Klein's clinical, theoretical position was more convincing and better grounded than that of A. Freud's and, that with Lacan's reconstruction of the Freudian psychoanalysis is prepared the way to the structural interpretation of the Kleinian psychoanalysis which has been hitherto studied from the developmental perspective only.

목차

Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 아동정신분석의 역사와 필요성
Ⅲ. 클라인의 분석과 놀이기법
Ⅳ. 클라인과 안나 프로이트의 논쟁
Ⅴ. 결론을 대신하여: 발달적 관점에서 구조적 관점으로
인용문헌
「Abstract」

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-185-015585654