본 연구는 프로축구 관중들의 싸이코 그래픽 특성에 따른 시장세분화를 통하여 세분화된 집단과 장애요인간의 차이를 규명하는데 연구의 목적이 있다. 본 연구의 대상은 2003년 5월 K-League 프로축구경기를 1회이상 관전한 관중들을 모집단으로 하고, 2002년 리그에 평균관중수가 높은 5개의 지역(부산, 수원, 울산, 포항, 전남)을 표본집단으로 하여 단순무작위 추출법(simple random sampling)을 이용하여 총 1,500명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 실제 분석에 사용된 자료는 응답이 불성실했다고 판단되거나 조사 내용의 일부가 누락된 262부의 자료를 제외한 총 1,238부로 설문지의 사용률은 약 83%이었다. 본 설문지를 구성하고 있는 하위 요인의 문항 간 신뢰도인 Cronbach’s α계수를 산출한 결과 싸이코 그래픽 특성의 신뢰도는 소극적 관람요인 .7954, 활동적 관람요인 .6725, 열광적 관람요인 .7203, 경기선호 관람요인 ..6999로 나타났다. 장애요인의 하위 요인 신뢰도는 교통불편 .7046, 좋아하는 팀 및 선수 없음 .8293, 기회 및 비용 .6614, 관람환경 열악 .6651로 나타났다. 설문지의 작성은 자기평가 기입법(self-administration method)으로 작성하도록 하였으며, 응답내용이 부실하거나 신뢰성이 없다고 판단되는 자료는 분석대상에서 제외시켰으며, 수집된 자료의 분석을 위하여 관련 연구 결과 및 자료들을 분석에 사용할 수 있도록 재구성하였으며, 설문응답 자료는 각 응답 내용을 코드화하여 Window용 한글 SPSS version 10.07 통계패키지를 이용하여 빈도분석, 신뢰도분석, 요인분석, 군집분석, 교차분석, 일원변량분석을 실시하였다. 변량분석 방법을 적용하는 과정에서 차의 유의수준(α)은 .05로 설정하였다. 이와 같은 절차 및 자료 분석을 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 프로축구 관람자를 싸이코 그래픽 특성에 따라 몇 개의 동질적인 집단으로 분류하기 위하여 군집분석을 실시하였다. 그 결과 싸이코 그래픽 특성에 따라 소극적 관람자, 중간적 관람자, 열광적 관람자, 경기선호 관람자, 복합적 관람자 등의 5개의 집단으로 세분화되었다. 둘째, 싸이코 그래픽 특성에 따라 세분화된 프로야구 관람자의 관람장애요인 차이를 알아보기 위하여 관람요인의 하위요인인 교통불편, 좋아하는 팀ㆍ선수가 없음, 기회 및 비용의 장애, 관람환경열악, TV관람선호 등의 차이를 알아본 결과 각 집단간에는 유의한 차이가 있었다.
This study is purpose of research which examines closely difference between obstacle factor through market segmentation according to special quality psycho graphic of professional football spectators. The subject of this study have population spectators which watch a game than 1th K League professional football May, 2003 ,and questionnaire put in effected in compensation for the total 1,500 persons used simple random sampling which using random sampling simplicity of 5 area(Pusan, Suwon, Woolsan, Pohang, Cholla namdo) high level number of average spectator at league in 2002. And it was about 83% use rate of questionnaire of total 1,238 copy which excepted to data of 262 copy insincerity judgment or some omitted of investigation contents data which used for real analysis. This questionnaire were composed that appeared to negative inspection factor 7954, active inspection factor 6725, crazily inspection factor 7203, preference of inspection factor 6,999 reliability according to special quality of psycho graphic result that produced Cronbach’s α coefficient which reliability between items lower rank. The reliability of lower rank factor has appeared about obstacle factor traffic inconvenience 7046, absence of favorite team and player 8293, an opportunity and expense 6614, inferior of inspection environment 6651. Creation of questionnaire draw up by self administration method, and expected to objects for analysis data which judge by unreliable of response contents or non reliability and then reconstructed used for analyzing which related to results and data of study for analysis of collected data. The response data of questionnaire took effect frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, cluster analysis, crossing analysis, the whole variate analysis that used statistics package by Hangul SPSS version 10.07 of use Window coding each response contents. The intention level(α) were established by 0.05 of difference in process for apply of variate analysis method. Like this trough the process and data analysis got as following conclusion. The first, cluster analysis make executed for classification by some homogeneous group according to the special quality of psycho graphic for spectator of professional football. As a result, it was divided into group by negative spectator, in between spectator, preference of spectator game, composite spectator etc., according to special quality of psycho graphic. The second, there had remain similarity difference between each group result that look out for difference by traffic discomfort, absence of favorite team's player, obstacle of opportunity and cost, inferior of inspection environment, favorite of TV inspection etc., lower factor among the inspection factor that look out for difference of obstacle factor about spectator of subdivided professional baseball according to special quality of psycho graphic.