메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제39집
발행연도
2006.8
수록면
51 - 72 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The spirit of this thesis is simple to the European teachers, but may be bitter to teachers of Korean.
We found some negative results from the students who have been taught Korean after twelve years of teaching. Much of them cannot catch the accurate conceptual structures after reading a book of some conceptual complexities, nor can compose meaningful essays, and pass unnoticed the logical fallacies in discourses.
We think these results are due to the philosophy constituting the curricula of Korean. The curricula of the subject are consisted of arts of verbal activities, such as speaking, listening, hearing and reading. So they specify manuals of greetings, arts of listening, processes of reading, and so forth. The compilers of curricula were influenced by the curricular of teaching a language as a foreign one.
They lack thinking processes, logic and reasoning which are underlain in oral texts and written ones. Native tongue is a forceful tool of thinking and reasoning. It is an instrument of recognizing the world and self. It also is a tool of explicating the phenomena of the world, and of analyzing abstract propositions.
In teaching a native tongue, we must impose thinking and reasoning on every student specifically in one's higher level.

목차

1. 들머리
2. 교육과정에서의 모국어 보기
3. 정확하고 바른 운용의 속살 : 사고 능력과 논리
4. 마무리
참고문헌
[Abstract]
저자소개

참고문헌 (21)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-710-017309126