메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국프랑스사학회 프랑스사 연구 프랑스사 연구 제16호
발행연도
2007.2
수록면
99 - 129 (31page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper deals with both the ways of describing wars and the mechanism of memory formation in current French history textbooks. A comparative analysis between successful and unsuccessful wars of twentieth-century France-i.e., the two World Wars and the colonial wars in Indochina and Algeria-shows how textbooks, as ‘apparatuses of social memory’, have reconstructed the past and generated discourses of war commemoration.
This paper focuses on how the textbooks help students create various memories about the above-mentioned wars. The textbooks, by showing various, albeit not all, aspects of the two World Wars, describe them as an object which should be remembered particularly because they, despite many traumas they left, were victorious. Meanwhile, the textbooks emphasize that the French colonial wars still remain a humiliating history to be cleared off when referred to in the frame of decolonization.

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 프랑스의 역사교육과 역사교과서
Ⅲ. 양차 대전과 ‘복원’의 정치학
Ⅳ. ‘청산’하고 싶은 식민지 전쟁 기술의 한계와 문제점
Ⅴ. 맺음말
〈참고문헌〉
〈Resume〉
〈Summary〉

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-926-016520447