메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국프랑스사학회 프랑스사 연구 프랑스사연구 제13호
발행연도
2005.8
수록면
93 - 131 (39page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study is to examine the role of the recommendation that tried to change from the National education to the European education.
Since 1935, the Franco-German commission had a lot of meetings for discussing the Franco-German history textbook work. These meetings brought forth three recommendations of 1935, of 1951, and of 1988. These recommendations constituted a classic model revising the History Textbook in order to overcome the perspective of the extreme nationalism. Through the analysis of the History Textbook in 1930’s, in 1970’s, and 1990’s, we could affirm that three recommendations had been reflected in the text relating to the Franco-German relation.
However, this tendency had a relation with the political situation. After the World War Ⅱ, it was necessary to form the European History accepting to the European Countries for the construction of European Union. This situation contributed to the accord between France and Germany for revising the Franco-German history textbook. That is the reason why the content of the recommendations and the History Textbook emphasizes the European History in the place of the National History.
At this point, the real role of the recommendation is not only to overcome a perspective of the extreme nationalism, but also to newly form the European History.

목차

Ⅰ. 문제제기

Ⅱ. 민족의식과 프랑스 - 독일 역사교과서 권고안(1935년, 1951년, 1988년)

Ⅲ. 프랑스 역사교과내용과 유럽통합

Ⅳ. 새로운 유럽민족의 탄생?

<참고문헌>

불문초록

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-926-015123671