본 연구는 집단괴롭힘 피해학생의 역랑강화를 위한 집단프로그램을 개발하고 그 효과성을 검증하고자 하는 연구이다. 이를 위해 본 연구에서 상정한 연구문제는 집단괴롭힘 피해학생의 역랑강화를 위한 집단프로그램은 어떤 내용과 전략으로 구성되어야 하는지, 그리고 집단괴롭힘 피해학생의 역량 강화에 효과를 나타내는지를 살펴보는 것이었다. 연구문제1의 목적을 달성하기 위하여 문헌연구를 살펴본 결과, 집단괴롭힘 피해학생들이 보이고 있는 정서적 특성인 무력감, 우울, 불안과 같은 부정적인 정서를 완화하고, 행동적 특성인 빈약한 대인관계기술을 향상시키기 위한 개입의 필요성이 제기되었다. 따라서 집단 괴롭힘 피해학생의 역랑강화의 산물인 동기화, 자아존중감, 자원접근활동, 그리고 상호지지를 향상시키는데 초점을 두어 구성하였다. 연구문제2는 역량강화 집단프로그램이 피해학생의 역량 강화에 효과를 나타내는지를 살펴보기 위하여 집단과정 10회기를 녹음하여 기록한 자료를 역랑강화 하위요소별로 내용분석 하였다. 분석단위는 문장으로 선택하였으며, 본 연구에서 역랑강화의 산물로 규정한 동기화, 자아존중감, 자원접근활동, 구성원의 상호지지 등의 네 가지 범주에 대하여 분석하였다. 본 연구의 대상은 학교와의 연계를 맺고 있던 서울 강서구 ○○중학교의 집단 괴롭힘으로 의뢰된 학생들 중 연구자의 사전면접을 통하여 선정하여, 주 1회 매회 1시간 반 동안 모임을 갖고 총 10회를 진행하였다. 분석결과 집단괴롭힘 피해학생을 위한 역랑강화 집단프로그램은 구성원의 동기화, 자아존중감, 자원접근활동, 그리고 집단의 상호지지의 유의미한 향상에 효과적인 개입이라고 할 수 있다.
The purpose of this dissertation is to develop a group program on empowerment for victim students of school bullying(here in after shall be referred to as “the group program”) and to verify its effectiveness. In this regard, this dissertation delineates what the contents and strategies of the group program should be, and how effective the group program is, as research tasks. Based upon the research on the literature for the first task, intervention is required to mitigate the negative emotion involving a feeling of helplessness, depression and anxiety, which are typical emotional characteristics and to improve their poor inter-personal skills, which are typical behavioral characteristics shown by victim students. Therefore, this dissertation constructed the group program, which focuses on improving motivation, self-esteem, access to resources and mutual support. In relation to the second task, I recorded 10 sessions of group process and conducted contents analysis by sub-factor for the empowerment to review whether the group program contributes to the empowerment of the victim students effectively. I choose a sentence as an analysis unit. The contents analysis covers 4 categories except an problem solving technique out of 5 categories of motivation, self-esteem, resource access activity and mutual support defined as a product of the empowerment in this dissertation. The subject of this dissertation were interviewed and selected among the victim students of school bullying referred from ○○ middle school. I had meetings with a group of victim students 10 times with each meeting lasting one and a half hour once a week. In conclusion, the group program on the empowerment is an effective intervention for enhancing, to a significant extent, the motivation, self-esteem, resource access activity, and mutual support for victim students suffering from school bullying.