메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第102輯
발행연도
2007.6
수록면
1 - 32 (32page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
School history curriculum and textbooks are not satisfying in terms of women’s history and issues. Because elementary and middle school history curricula are organized chronologically, with an emphasis on political history, the field in which few women have been allowed to participate, most women are excluded from the curriculum and textbooks or are portrayed in relation to standards appropriate to men.
Women’s history scholarship has developed dramatically since the 1960s. However, historians in the field of women’s history have made little effort to infuse women’s history into school history. To give students an opportunity to view history from women’s perspectives and recognize gender as an important category to analyze history, we should put a great deal of energy into making their research results applicable to educational settings. This paper examines how different approaches to women’s history can be adopted to develop the history curricula and suggests a way to revise the national level history curriculum by adopting gender as a main concept to organize the school history curriculum.

목차

1. 머리말
2. 여성사 연구 방법과 여성 관련 내용 선정 방안
3. 역사 교육과정과 교과서에서 여성 관련 내용 구성 방안
4. 맺음말

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-374-016728983