메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
윤세병 (유성생명과학고)
저널정보
역사비평사 역사비평 역사비평 2015년 겨울 호(통권 113호)
발행연도
2015.11
수록면
319 - 341 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
There are many changes in the 2015 history curriculum, and the decrease of study charge was expected by the researchers who developed the curriculum. They explained that the reduction of World history content in high-school history had originated from incorporation of global history in the 2007 curriculum, insisting that it would be better to study the history of East Asia, India, West Asia and Europe as an alternative. But the problems of teaching World history involve of many complicated factors, not just global history. The 2015 curriculum would prevent students from understanding the co-relation of regions by studying the history of each region. By excluding Africa and Southeast Asia, world history is dominated by Euro-centrism and Sinocentrism. As World history in middle-school involves the study of China, Japan and Europe only, it would be worse than that of high-school history. In the case of East Asian history, there is an integration of units, but it is difficult to expect a decrease of study charge. In the process of developing the history curriculum, an open mind is needed, but this does not appear to be the case. The retrogression of democracy and history education have happened at the same time.

목차

1. 학습내용 축소, 핵심개념 중심의 성취기준 마련
2. 세계사 교육의 위기와 ‘글로벌 히스토리’
3. 지역별 통사 학습은 세계사 교육의 대안인가
4. 동아시아사 교육과정의 문제점
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-905-002193867