메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第103輯
발행연도
2007.9
수록면
211 - 244 (34page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Yi Seung-hee is one of the Confucian scholars who best represents early modern Korea's Ch'oksa Wichong(斥邪衛正)movement, also participating more actively in movements to save the nation of Korea after 1895. In 1908, on the eve of the Great Han Empire's demise, Lee Seung-hee fled to Russia in 1909 arriving in Mishan in China's Jilin province where he handled the Korean restoration village(韓興洞). In 1913 he started the Dongsansheng Korean Kongjiaohui(東三省韓人孔敎會). In order to be recognized as a branch of the Beijing general Kongjiaohui(孔敎會), Yi Seung-hee went to Beijing, meeting with Chinese intellectual figures from the general Kongjiaohui and other organizations. It was during this period that Lee Seung-hee first started to debate with Li Wenzhi the issue of whether the 1911 Republican Revolution was indeed significant of China's restoration. Yi Seung-hee insisted on the implementation of Confucius(孔子) and Mencius(孟子) learning as the standard by which to distinguish China from that of the barbarian world. At the same time he advocated great harmony based on countries, while opposing extreme ethno-centrism and nationalism. The ideas expressed in Yi Seung-hee's memorials reflect his attempts to seek a unification and assimilation between concepts of Chinese-centrism, nationalism, patriotism, and international justice, as well as that between westernization and traditional East-Asian thought.

목차

1. 서론
2. 중국에서의 활동과 李文治와의 만남
3. 辛亥革命에 대한 李文治와의 논쟁
4. 결론

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-374-015894604