메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국민요학회 한국민요학 한국민요학 제19집
발행연도
2006.12
수록면
207 - 246 (40page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Odokttogi has long been considered as Jejudo song but in recent years there is a growing consensus that Odokttogi originated from Panyumbul(repertoires) performed by the Sadangpae, the typical wandering performer's group in the past.
This paper explains the origin and evolution of Odokttogi by analyzing some newly available materials such as what is found at lay people's working song as well as existing materials.
The primary findings of my research are that there were two different versions of Sadangpae sori Odokttogi in the 19th century: old and new ones. The former is found in a variety of genres, and shorter and simpler than the latter in terms of tune and text. In this respect, it approximates to the original source of Odokttogi. Meanwhile, the latter on the basis of the former was transformed into a more refined and nicely form, which ended up becoming contemporary Jejudo Odolttogi and Seoul Odolttok.
As Jejudo Odolttogi was accepted and circulated by Gisaengs, its text became inaccurate and its tunes came to feature some exotic elements. And as Seoul Odolttok, the newest version, was influenced by Seodo traditional folk song Niligueulssa-tayung, it developed in a distinctive way.

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 사당패소리 〈오독도기〉
Ⅲ. 〈오독도기〉계통 소리의 변모 양상
Ⅳ. 맺음말
〈참고문헌〉
〈참고악보〉

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-673-015981542