메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
저널정보
대한기계학회 대한기계학회 춘추학술대회 대한기계학회 창립 60주년 기념 춘계학술대회 강연 및 논문 초록집
발행연도
2005.5
수록면
3,261 - 3,266 (6page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
DME (Di-Methyl Ehter, CH₃OCH₃) is currently attracting worldwide attention due to its environmental benign characteristics. Until now it was researched as a alternative fuel of diesel automobile because it is a clean fuel producing low soot. In this present study, we compared the methane (CH₄) fuel as main component of natural gas and DME as a alternative fuel of gas turbine. The combustion characteristic of both fuels are evaluated by numerical calculation and basic experiment. Results show that DME has a higher adiabatic flame temperature and combustion velocity and lower auto ignition temperature than those of CH₄ fuel. Especially, DME shows two stage ignition phenomena at 800K. In the experiment of free jet diffusion flame, CH₄ shows normal yellow diffusion flame which means higher soot but DME shows blue flame as the characteristics of premix flame because DME has a "O" component. The flame markers of OH* and CH* were measured and compared between CH4 and DME flames. We need further research about DME fuel as the alternative fuel of gas turbine.

목차

Abstract
1. 서론
2. 기초 연소특성 연구
3. 실험장치 및 방법
4. 연소실험 결과
5. 결론
후기
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-550-016057152