메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국비교공법학회 공법학연구 공법학연구 제5권 제3호
발행연도
2004.12
수록면
299 - 319 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The modern age is an opened society of globalization, in which innumerable amount of information in all fields are traded. Disregarding this aspect, control over these currents are needed. Concerning this current tendency, numerous information are flooding, and we need a kind of sense to sort out some information that is of value. But we can also think that, these flooding information are invading our rights to decide whether an information is valuable or not. Everybody is granted a right to refuse information that are not needed to him/herself. right of Information, means control over one's information.
But in spite of this negative aspect of the information age, government interference is undesirable. Therefore, government intends to have the rights of each individual protected, and restricted through a safe mechanism, which is called law. If spam are regulated by law, the advent of an ideal information age would be possible. But concerning the negative aspects which the regulation will bring, we can never say that we can always profit from this action.
Now, we are in the chore of the information age, never to return. Spam matters is just one of the many problems caused in the information age. Right of self-decision is a basic right, with the rights to privacy protected, which states a criterion to perceive the meaning of value of information in a both objective and subjective way. If we have to regulate the spam matters in the age of flooding information, we would have to access the problem with a necessity of harmonizing the rights and profits of others with the essential norm. This is the method which the modern constitutional state requires. Under this perception, as far as social sympathy has been formed, and as far as people requires the government to take actions against spam-mail, some kinds of methods should be taken which is based on the agreement between "sender" and "receiver".
The Information and Communication Act must approve this by amendment. But we merely have to examine the action scrutinizingly, whether the excessive limitation which the opt-in tends to have invades the other basic right of the others to Business. And finally, laws have to be enacted under the prerequisite that the chore of the information age is the free access to information and the individual's right to privacy protected.

목차

Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 정보국가와 스팸규제
Ⅲ. 스팸규제의 원칙과 법적 문제
Ⅳ. 스팸규제를 위한 법적ㆍ제도적 정비방안
Ⅴ. 맺음말
참고문헌
〈Abstract〉

참고문헌 (13)

참고문헌 신청

이 논문과 연관된 판례 (2)

  • 헌법재판소 1989. 9. 4. 선고 88헌마22 전원재판부〔위헌확인 · 기각〕

    1. 헌법소원심판청구인(憲法訴願審判請求人)이 그의 불이익(不利益)으로 돌릴 수 없는 정당한 이유있는 착오로 전심절차(前審節次)를 밟지 않은 경우 또는 전심절차(前審節次)로 권리(權利)가 구제(救濟)될 가능성이 거의 없거나 권리구제절차(權利救濟節次)가 허용(許容)되는지의 여부(與否)가 객관적(客觀的)으로 불확실(不確實)하여 전심절차이

    자세히 보기
  • 헌법재판소 1989. 9. 8. 선고 88헌가6 全員裁判部

    가. 국회의원선거법(國會議員選擧法) 제33조의 기탁금(寄託金)은 너무 과다하여 국민주권주의(國民主權主義)와 자유민주주의(自由民主主義)의 기본원칙과 관련하여 헌법(憲法) 제11조의 평등보호원칙(平等保護原則), 제24조 참정권(參政權), 제25조의 공무담임권(公務擔任權)을 침해(侵害)할 뿐만 아니라 정당추천(政黨推薦) 후보자(候補者)와 무

    자세히 보기

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-362-016081036