메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국비교공법학회 공법학연구 공법학연구 제5권 제1호
발행연도
2004.2
수록면
93 - 120 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to examine acceptable and acknowledged scope of 'Labor Rights' of Teachers Union, through illuminating main characteristics of the Union's labor rights according to dualism of teachers' legal and social status(including their status as both teachers and workers). For this purpose, especially, it is significantly considered that teachers' educational rights are closely related to prescribing the scope of labor rights of Teachers Union, because teachers, as legal members of Teachers Union, have cooperative relationship with diverse education-related agents(including parents, state and government-run institutions, etc.) for students under the present public educational system.
First of all, as for targeting scope of the 'Rights of Collective Bargaining', the study analyzes whether comprehensive matters in educational substances, methods and policies are included in its bargaining procedure and limits in terms of state's or government's authorized competence in education. Second, in regard to 'sincerity obligations' of collective bargaining in Teachers Union regulations cooperative relationship between teachers and parents is examined with laying stress on their demanding rights of educational conditions readjustment to national government. And finally, concerning legal acknowledgement of Teachers Union's 'Rights of Collective Action', the study investigates students' Right to Learn and other overall rights and interests which are expected to be most damaged by teachers' collective actions. In conclusion, this analysis can contribute to our advanced legal understanding and perception of teachers' labor rights more broadly and precisely. And it can also provide education-related agents with significant opportunities with more legal-oriented mutual communication for their shared value in both their legal and pedagogical aspects.

목차

Ⅰ. 들어가며
Ⅱ. 교원의 근로자성과 교원노조의 노동기본권
Ⅲ. 교원노조의 노동기본권에 관한 교육법적 고찰
Ⅳ. 법교육적 함의
Ⅴ. 맺으며
참고문헌
〈Abstract〉

참고문헌 (14)

참고문헌 신청

이 논문과 연관된 판례 (1)

  • 헌법재판소 1992. 11. 12. 선고 89헌마88 全員裁判部

    가. 교육법(敎育法) 제157조, 교과용도서(敎科用圖書)에관한규정(規程) 제4조, 제5조에 의하면 중학교(中學校) 교과서(敎科書)의 편찬은 교육부가 직접(直接) 또는 위임(委任)하여 편찬하게 되어 있어 일반(一般) 사인(私人)은 물론 국어교사(國語敎師)라 할지라도 이를 저작(著作)·발행(發行)·공급(供給)할 수 있는 길이 봉쇄되어 있으

    자세히 보기

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-362-016109173