메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
호서사학회 역사와 담론 湖西史學 第48輯
발행연도
2007.12
수록면
271 - 307 (37page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this paper is to make clear the way how to deal with history disputes. History disputes need to be regarded as one of the problems about the contents in history teaching. For this purpose, I propose to adopt the method of instruction through historical discourses. This method is to teach the author's intention and perspective by confronting historical discourses meta-cognitively. A learner will be able to correct his ideas and notions through 'going meta'(reflection). We have to see a child as a independent thinker. We must consider that history teaching is not to inculcate the contents of history textbook but to inform the epistemic process at the textbook.
In a controversy over history disputes, it seems to be regarded as the most important thing to devise the desirable perception about history. History teaching, I insist, is not to inculcate a given desirable history comprehension. Till now, nevertheless, indulged in a goal for promoting friendly relation and pursuing universal value as 'peace', 'human rights' and so on, discussions about this problem could not take care of historical truth or learner's epistemic process.
I conclude that the method of instruction through historical discourses is very constructive. Through this method, we can pursue indeed friendly relations among nations in the future. It needs to clarify thinking subject for distinction between an assailant and a victim. If we adopt this method, I think, we can achieve the purpose to settle history disputes among nations.

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 역사 담론 교육을 통한 역사 분쟁 문제 교육
Ⅲ. 역사 교과서 논의의 한계
Ⅳ. 역사 분쟁 교육을 위한 메타 담론의 구성
Ⅴ. 맺음말
〈Abstract〉

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-911-016215135