메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.5 Number.4
발행연도
2005.12
수록면
733 - 756 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this paper is to investigate what linguistic features Korean learners' English manifests. For this purpose, we have collected Korean learners' e-mail data and constructed two corpora: NNS1 (a collection of emails by Korean elementary school learners of English) and NNS2 (a collection of emails by Korean adult learners of English). We have then analyzed them in comparison with NS (a collection of em ails by teenage speakers of English). In line with Ringbom (1998), we have found out that Korean learners use words like want and very (significantly) more frequently than native speakers [cases of 'overuse'] and use prepositions, articles, and other words like love and have (significantly) less frequently than native speakers do [cases of 'underuse'].
By analyzing the content of the over-used and under-used words, we have found out the following: Besides the cultural differences between Korea and English-speaking countries, language learners' use of prefabricated expressions, the Teddy Bear Principle, and the high writer/reader visibility account for a fairly large portion of the cases of lexical use patterns.

목차

1. 서론
2. 선행연구
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (22)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-740-014884340