메뉴 건너뛰기
Library Notice
Institutional Access
If you certify, you can access the articles for free.
Check out your institutions.
ex)Hankuk University, Nuri Motors
Log in Register Help KOR
Subject

The Effects of Economic Deprivation, Family Structure and Neighborhood Environment on Academic Attainment
Recommendations
Search
Questions

가족의 경제적 결핍과 구조적 결손, 이웃환경이 청소년기 아동의 학업성적에 미치는 영향

논문 기본 정보

Type
Academic journal
Author
Journal
National Youth Policy Institute Studies on Korean Youth Vol.19 No.3 (WN.50) KCI Accredited Journals
Published
2008.8
Pages
115 - 138 (24page)

Usage

cover
📌
Topic
본 연구는 가족의 경제적 결핍, 가족 구조 및 이웃 환경이 청소년기 아동의 학업 성적에 미치는 영향을 분석한다.
📖
Background
청소년기 아동의 학업 성적은 사회경제적 지위의 주요 예측 요소로, 가족 경제 상태와 형태가 학업 성적에 미치는 영향에 대한 연구가 증가하고 있다.
🔬
Method
이 연구는 2003년부터 2005년까지의 한국청소년패널 조사 데이터를 바탕으로 다중회귀분석을 실시하였다.
🏆
Result
가족의 경제적 결핍과 구조적 결손, 이웃 환경이 청소년기 아동의 학업 성적에 유의미한 영향을 미치며, 빈곤과 가족 구조가 함께 존재할 때 학업 성적이 더욱 낮아진다는 결과가 도출되었다.
The Effects of Economic Deprivation, Family Structure and Neighborhood Environment on Academic Attainment
Ask AI
Recommendations
Search
Questions

Abstract· Keywords

Report Errors
This study analyzes the effects of economic deprivation, family structure and neighborhood environment on academic attainment using data from the Korea Youth Panel Survey 2003?2005 (middle School 2). The method of analysis used was multiple regression. Our results show that economic deprivation, family structure and neighborhood environment has an influence on academic attainment. Moreover, the interactive effects of poverty and family structure in turn influences academic attainment. Additionally, it was found that economic deprivation, family structure and neighborhood environment influences academic attainment through process variables such as attachment, self?control and supervision. Findings from this study suggest that societal support for weak or vulnerable families can contribute positively to improving levels of academic attainment.

AI Summary

Topic

본 연구는 가족의 경제적 결핍, 가족 구조 및 이웃 환경이 청소년기 아동의 학업 성적에 미치는 영향을 분석한다.

Background

청소년기 아동의 학업 성적은 사회경제적 지위의 주요 예측 요소로, 가족 경제 상태와 형태가 학업 성적에 미치는 영향에 대한 연구가 증가하고 있다.

Method

이 연구는 2003년부터 2005년까지의 한국청소년패널 조사 데이터를 바탕으로 다중회귀분석을 실시하였다.

Result

가족의 경제적 결핍과 구조적 결손, 이웃 환경이 청소년기 아동의 학업 성적에 유의미한 영향을 미치며, 빈곤과 가족 구조가 함께 존재할 때 학업 성적이 더욱 낮아진다는 결과가 도출되었다.

주요내용

Contents

초록
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 선행연구의 검토
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 분석결과
Ⅴ. 결론 및 논의
참고문헌
ABSTRACT

References (33)

Add References

Recommendations

It is an article recommended by DBpia according to the article similarity. Check out the related articles!

Related Authors

Frequently Viewed Together

Comments(0)

0

Write first comments.

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-334-015072075