메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
행정법이론실무학회 행정법연구 行政法硏究 第20號
발행연도
2008.4
수록면
147 - 188 (42page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Paragraph 20 of the Korean Administrative Procedure Act (KAP A), which is in effect since 1999, requires Administrative Agency to set and publish in advance standards for administrative measures, thereby enhancing transparency and predictability of public administration. It is a meaningful procedural arrangement for those who seek to get business licenses, especially in highly competitive sectors such as ICT Service, Broadcasting Business etc. It tries to realize the constitutional doctrine of due process. There remain, however, so many issues unsolved, because there have been neither remarkable court cases nor intensive scholarly discussions regarding it. And it gets worse when it comes to licensing procedures for ICT or broadcasting business by administrative committees like Broadcasting Commission. What IS the minimum procedural requirement for its decision making, what kind of procedural rights are to be recognized for those applying for licenses, or whether those measures have to be nullified as illegal administrative act, which did not meet the standard setting and publishing requirement as stipulated in § 20 KAPA? This article deals with those highly significant, but rarely tackled issues and recommends some theoretical and interpretational solutions for them.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 행정절차법 제20조에 의한 처분기준의 설정ㆍ공표
Ⅲ. 합의제 행정기관의 행정절차
Ⅳ. 방송위원회의 최다액출자자변경승인절차와 처분기준
Ⅴ. 결론
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0