메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국학중앙연구원 한국학(구 정신문화연구) 정신문화연구 2000 봄호 제23권 제1호 (통권 78호)
발행연도
2000.3
수록면
3 - 26 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this essay is to reappraise the unofficial historical school(Chejasahak 在野史學) from the perspective of religious studies. I will argue that the unofficial historical school has played an important role in making a new myth [in Korea] and has, to some extent, contributed to constructing a national identity.
In this study, the myth is regarded as a narrative, which explains something unaccounted for by the so-called empirical school of history. Seen this way, myths are not only sacred narratives handed down but also living stories, continually being made and reshaped by cultures and societies.
In Japan, historical discourse has shown the tendency to promote the integration of the nation by historicizing myths anchored in the Kojiki and Nihon Shoki. In China, there has been an effort to integrate the nation by making a new myth that claims that all ethnic groups in China are ultimately of the same bloodline. [In both instances, official and unofficial histories have tended to coexist and complement each other.] In Korea, by contrast, historical schools, with their emphasis on empirical evidence, and the unofficial school, with its myth-making tendency, have more often than not conflicted, rather than to complement each other towards the integration of the nation.
In conclusion, this essay argues that to promote national integration in Korea, rather than confronting each other, history and myth should keep to each other's roles and work with each other to create a new myth.

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 신화와 민족 정체성
Ⅲ. 동아시아의 신화와 역사
Ⅳ. 한국의 신화와 역사
Ⅴ. 동아시아 신화의 상호 갈등
Ⅵ. 맺음말
English Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-151-001711036