본 연구의 목적은 교과서의 구성과 연간 학습진도계획표, 교사설문조사를 통한 국악 감상교육의 실태를 인천지역 고등학교를 중심으로 연구하여 문제점과 개선책을 제시하고 2011년 3월부터 적용되는 10학년 제7차 개정교육 교과서 개편에 참고자료로 활용할 수 있게 하고자 한다. 현행 8종 검정교과서의 실태조사 결과에 의하면 국악 감상영역 비율은 전체적으로 서양음악 감상곡보다 낮았고, 성악곡보다 기악곡의 비율이 높았으며 오선보 표기가 많았다. ‘교학사’와 ‘두산교과서’는 연주형태에서 성악과 기악이 비슷하나 ‘세광출판사’와 ‘천재교육’ 교과서는 성악의 비율이 높았고 나머지는 기악의 비율이 높았다. ‘교학사’, ‘대한 출판사’, ‘현대출판사’의 감상곡은 미미하지만 다양한 시대의 곡으로 구성되었고, 특히 ‘현대출판사’ 교과서를 제외한 7종의 교과서는 장르별로 다양하게 구성되지 않았다. 제7차 교육과정에 의한 연간학습계획표의 실태조사의 결과에 의하면 국악 감상곡의 수업시수와 양악 감상곡의 수업시수는 균등하지 않았다. 또한 교사의 설문조사 결과에서 국악의 중요성을 인지하나 안일한 국악감상교육이 이루어진다는 것을 알 수 있다. 그러므로 본 연구자는 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 전통음악을 구성하는 기초요소인 장단, 가락, 표현, 음색, 형식을 중심으로 감상곡을 선정하여, 접근하기 쉬운 분야부터 감상활동에 적극 참여함으로써 전통음악의 전반적인 이해와 전통음악감상의 중요성을 인식하도록 해야 한다. 둘째, 양악 감상곡의 악보는 오선으로 표기되지만 국악감상곡의 악보는 오선보와 정간보가 병행 표기되어야 한다. 편의상 가로 형태의 기보방법을 택하고 있지만 우리 음악을 이해하는 데 있어서 혼란이 없도록 오랜 역사와 과학적인 방법으로 만들어진 정간보에 익숙해지도록 해야 한다. 셋째, 교과서에 다양한 연주형태와 장르의 감상곡이 골고루 실려서 국악에 대한 편견을 갖지 않고 국악을 통한 선조들의 훌륭함과 업적을 인식하여 주체성을 고취시키도록 한다. 넷째, 교사들이 국악감상수업을 손쉽게 할 수 있도록 ICT 활용자료를 제작하여야 한다. 특히 전문가를 활용한 민요나 성악곡을 위한 플래시 자료가 제작되어야 한다. 다섯째, 국악민속악 감상을 통한 창의적 신체표현이나 적극적인 토론평가 등 다양한 체험으로 음악적 정서를 풍부하게 하는 데 도움이 되야 한다. 여섯째, 고등학교 음악교과서의 국악내용에 대한 정확한 기준 제시가 없어 저자마다 굴곡이 심한 출처를 하고 있다. 교육인적자원부의 교과서 편찬위원회에서는 각 시대별, 장르별 게재항목에 대한 최소한의 기준을 제시할 수 있어야 한다. 일곱째, 국악전공 음악교사가 부족한 현실에서 전문적 지식 내지 기능을 습득할 수 있는 일회성이 아닌 꾸준한 연수가 실시되어야겠고, 감상을 위한 교육기자재 구입에도 적극적인 재정 지원을 해야 한다. 그리고 일선에 있는 교사들은 해설이 있는 음악회나 세미나에 많이 참가하여 직접 체험한 것을 학생들에게 전달해야 한다.
In this report, I tried to observe the realities of Gukak appreceation education, centering on the high schools in Incheon, examining the structure of music textbooks, the annual plan for curriculum and the questionnaires on teachers, and present the problems and solutions, so that they can be used as reference materials in the 7th Revision of Textbook for 10th graders, which is to be applied from March, 2011. According to the results of examination on the current 8 different kinds of authorized musical textbooks, the proportion of Gukak is less than that of western music, and vocal music less than instrument music along with lots of staff notations in most books. In terms of performance form, the vocal music and the instrument music occupy almost same proportion in the textbooks of ‘Kyohaksa’ and ‘Doosan textbook’ but the vocal music in the books of ‘Sekyangchulpansa’ and ‘Chunjaigyoyuk’ and the instrument music in the rest has respectively the higher proportion. The books of ‘Kyohagsa’, ‘Daehanchulpansa’ and ‘Hyundaechulpansa’ have various kinds of music with the period, not so much though, and especially, 7 different musical books but ‘Hyundaechulpansa’ book are not composed of various musics according to jenre. The survey of realities on the annual learning plan by 7th curriculum shows that in terms of the numbers of music classes, Gukak and the western music are not well balanced. The questionnaires on teachers indicate that they are aware of the importance of Gukak but they, more or less, seem to neglect its education. So I would like to suggest as follows. 1. Selecting the appreciation music, in the center of the basic factors composing of our traditional music(Gukak) like beat, tune, expression, timbre and type, the teachers are to help the students for their comprehensive understanding of Gukak and recognizing the importance of its appreciation by giving them the chances of Gukak appreciation as many as possible, beginning with the easier levels. 2. In terms of notation, while western music uses staff notation, Gukak uses both staff notation and Jeonggan notation. Now it takes the horisontal way for the sake of convenience, but the teachers should help the students get used to Jeonggan notation, which was made in scientific way and has a long history, so that they may not be confused in understanding our traditional musics. 3. With the various musics according to performance forms and jenres, the music textbooks are to inspire the subjectivity in the students through Gukak, helping them recognize our ancestors‘ great achievements. 4. To enable the music teachers to lead the Gukak class easily, ICT materials should be produced, especially flash materials for folk songs and vocal music by specialists. 5. The Gukak class should be helpful for encouraging the students’ musical emotion abundantly by providing various experiences like positive discussion and creative body expression through Gukak appreciation. 6. With no proper standard about Gukak contents for high school musical textbook, each writer has to use the unreliable sources. Textbook Compilation Committee should present at least minimal standard for the items according to period and jenre 7. Considering lack of music teachers majored in Gukak in reality, the music teachers who didn‘t major in Gukak, should be given the consistent training, not just temporary, for the expert knowledge and skill of Gukak and the financial aid for purchasing the educational equipment for Gukak appreciation should be also made. The Gukak teachers need to participate in seminars or the concerts with interpretation as many as possible and deliver to their students what they experienced there.