본 연구는 외환위기 후 판매촉진비와 매출액 및 경영성과간의 상관성을 비교 분석하여 판매촉진비가 매출액 및 경영성과에 미치는 효과에 대한 상관성을 좀 더 명확히 분석하는 것을 목적으로 한다. 연구의 목적을 수행하기 위하여 판매촉진비증가율을 독립변수로 하고 경영성과를 나타내는 매출액증가율, 영업이익증가율, 경상이익증가율, 순이익증가율을 종속변수로 설정하여 1998년부터 2004년까지 생존한 제조기업을 중심으로 한국증권선물거래소에 계속 상장되어있는 상장기업을 6개의 산업군 1)음ㆍ식료품 산업군, 2)섬유ㆍ의복ㆍ가죽산업군, 3)전자ㆍ전기ㆍ컴퓨터정보통신산업군, 4)자동차ㆍ조립ㆍ금속ㆍ기계산업군, 5)의약ㆍ화학ㆍ화장품산업군, 6)건설ㆍ건축산업군 등으로 나누어 한국신용평가(주)의 KIS-DATA에서 무작위로 추출한 자료의 통계처리는 SPSS 팩키지를 이용하여 가설의 내용에 따라 단순회귀분석 및 REGRESSION, T-TEST, ANOVA 등을 실시하였고 독립변수가 종속변수에 다음회계년도에 영향을 미치는가를 파악하기 위하여 시차분석을 병행하였으며 ANOVA분석에서 F값의 유의도를 검정하기 위해서는 DUNCAN TEST 등이 동원되어 각 변수사이에 상관성이 있는지의 여부에 대하여 실증적으로 분석한 결과 외환위기 후 판매촉진비가 매출액과는 유의적인 관련성이 있으나 다른 종속변수들의 경우 일관된 결론을 내릴 수 없었고 산업군별 분석에서는 자동차ㆍ운송산업군과 건설ㆍ건축산업군을 제외하고는 매출액에 영향이 있고 또 ANOVA분석결과 독립변수가 큰 집단일수록 유의적으로 나타났다. 그리고 산업군별 시차분석결과 전자ㆍ전기ㆍ컴퓨터ㆍ정보통신산업군의 경우만 다음회계년도의 매출액에 영향이 있는 것으로 나타났으며 이는 산업군별 판매촉진비와 종속변수간의 관계가 매출액과 경영성과에 차별적인 영향이 있다는 것이다.
This study is to perform comparative analysis on correlation between sales promotion expenses and sales and business performance after foreign exchange crisis and to analyze further in detail the correlation on the effect of those expenses on sales and business performance. The following procedures were adopted in order to carry out the purpose of this study; firstly letting an increase rate of sales promotional expense an independent variable and setting as dependent variables the increase rate of sales, operating income, ordinary income and net income respectively, classifying mainly the manufacturing companies whose stocks have been being transacted on the Korea Exchange from 1998 to 2004 to be categorized into the 6 industry groups as 1) foods and beverages, 2) textiles, garments and leathers, 3) electronics, electrical, computers and information telecommunication, 4) automobiles, metal assembly, and machinery, 5) pharmaceutical, chemical and cosmetics, 6)construction and building architecture, applying SPSS package for performing statistical analysis on the randomly extracted data from KIS-DATA of the Korea Investors Services, Inc., implementing a simple regression analysis, regression analysis, T-TEST and ANOVA according to hypothesis, putting in additionally a lag analysis so as to find out whether an independent variable gives an effect on dependent variables even in the next fiscal year, and incorporating DUNCAN TEST to estimate a significance level of F value in ANOVA analysis to analyze in a practical way on whether there exists any correlation among each variable. The result showed that there is a significant correlation between sales promotion expense and sales after foreign exchange crisis ; however, no consistent outcome has brought out from other dependent variables. It was found that in the analysis by industry group, sales is affected by sales promotional expense except for the groups of automobiles, metal assembly, and machinery and construction and building architecture, and that in ANOVA analysis, the larger has an independent variable, the more shows a level of significance. And lag analysis by industry group showed that only in the group of electronics, electrical, computers and information telecommunication brings an effect on sales of the next fiscal year, which means the relation between sales promotional expense and dependent variables by industry group give a discriminative effect on sales and business performance.