메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
강보선 (중앙대학교)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제45집
발행연도
2009.8
수록면
1 - 34 (34page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
When it comes to reunification, it is very important to break down the wall of difficulties related to communication through narrowing the language differences between North Korea and South Korea. Honestly, North Korean was a little dealt with throughout the whole course of Korean language education so far, the contents is not sufficient and, what is more, the way of teaching is not systematic.
This study specifically focuses on the education of North Korean vocabulary. It begins with critically reviewing textbooks and the curriculum to see how they have been being dealt with so far and then I try to find a proper goal, a sufficient contents and an adequate method.
This study indicates that the problem of existing education of North Korean vocabulary is that it does not show the types of the North Korean vocabulary, the criteria of vocabulary selection is not clear and the chosen vocabulary is just limited to the word level.
On the basis of this analysis, I set up a goal of the North Korean vocabulary education as the growth of the understanding ability about North Korean vocabulary and a education contents as the reason and the truth of North and South Korean vocabulary difference and the method of how to overcome the difference.
Finally, I present a text analyzing activity and design a step-bystep activity plan as one of the methods of North Korean vocabulary education.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 북한 어휘 교육사
Ⅲ. 북한 어휘 교육의 목표
Ⅳ. 북한 어휘 교육의 내용
Ⅴ. 북한 어휘 교육의 방법
Ⅵ. 결론
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (18)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-710-018645943