메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이준식 (친일반민족행위자재산조사위원회)
저널정보
역사비평사 역사비평 역사비평 2009년 가을호(통권 88호)
발행연도
2009.8
수록면
280 - 302 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Tomoyoshi Murayama(1901~1977) was a cultural artist, who had made great steps in diverse fields such as play, literature, film, and art. He was so famous enough to be called "Da Vinci in Japan". Having affection to Korea and Korean, he was a progressive highly educated artist who had done everything he could do to keep traditional Korean culture with his own way. He had been so closely related to Korea that he visited Korea three times in 1938 and he stayed for almost a whole year in Seoul in 1945. Furthermore in 1938 he brought the traditional Korean classical play 〈Chunhyangjeon〉 into the stage.
The most important factor in Tomoyoshi Murayama's progressive play movement was a people. He directly went into Korean people and understood Korean culture and did his best to preserve the vanishing Korean culture under Japanese control. Through the literature works containing fondness of Korea, by communications and transactions with Koreans, first and foremost with the performance of plays, he had looked for real solidarity between Korean culture and Japanese culture. Therefore he was not only a precious artist at that time but also he is precious today.

목차

1. 무라야마를 바라보는 엇갈린 시선
2. 무라야마의 삶과 진보적 연극운동
3. 조선(인)과의 만남
4. 조선문화와 일본문화의 접점을 찾아서
5. 내적 망명으로서의 조선행
6. 무라야마가 남긴 유산
Abstract

참고문헌 (23)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-905-002003844