메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최광석 (대구외국어고등학교)
저널정보
한국어문학회 어문학 語文學 第105輯
발행연도
2009.9
수록면
251 - 279 (29page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
It is provided that the aim of literature education is extension of literacy ability by academic world and educational world. But the contents organization of the curriculum which revised in 2007 is imperfect for this aim. So we have to re-conceptualize or reinterpret the contents organization which contains knowledge, function, and context.
To extense the literary ability of the learner, we need several promises as following: First, to revitalize the thought of the learner, learner’s literary activity is unified around function. Second, the focus of the literature education is to utilize the contexts and connect the text and contexts. Third, we have the standpoint that classical literature text is material as well canon.
Under the promises, we attempt the methodological design. It is as following: The first step is structural understanding, second step is contextual understanding, third step is subjective understanding, and forth step is meta-textual understanding. First of all, learners must understand the text itself without other information. And than learners have to connect the text and contexts. Learners search the contexts by themselves. if the teacher provides the contexts, and learners connect the text by adopting or rejecting among others. learners must understand the classical literature text on the contexts of themselves. And the learners debate on the work, or produce the literary work and critical essay.

목차

1. 문제 제기
2. 방법론적 설계를 위한 전제
3. 고전문학 교육의 방법론적 설계
4. 논의의 정리와 남은 문제
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (40)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-810-018859319