메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정연창 (부산대학교) 서원석 (부산대학교) 김은일 (부경대학교)
저널정보
새한영어영문학회 새한영어영문학 새한영어영문학 제51권 4호
발행연도
2009.11
수록면
249 - 276 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The goal of this paper is to investigate Korean high school students’ knowledge of the English ‘-ic/-ical adjective+noun’ collocation. Three pairs of ‘-ic/-ical adjectives(economic/economical, classic/classical, and historic/historical) were tested. The subjects are 120 high school students, who are divided into 4 different groups(1st class~4th class) according to their grades on Korean College Scholastic Ability Test.
The result was as follows. First, the ratio of correct answer was in the order of the first class group(61.54%), the second class(58.06%), the third class(56.60%), and the fourth class(56.40%). Second, among the three pairs of -ic/-ical adjectives, economic/economical scored the highest point(83.33%), historic/historical the second(49.33%), and classic/classical the lowest (45.92%). Third, the frequency in COCA was not in accordance with the ratio of correct answer. For example, the frequency of classic example is the highest(571) of the nouns, but its score was only 30.00%, which is second to the lowest.
The result of the study shows that we need to make textbooks based on the corpus of native English speakers and to develop a teaching and training method, in order to help EFL students improve their knowledge of collocations and speak them fluently.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 결과 및 논의
Ⅳ. 요약 및 결론
인용문헌
부록
Abstract

참고문헌 (18)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-840-019099839