메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국교회사연구소 교회사연구 敎會史硏究 第33輯
발행연도
2009.12
수록면
267 - 284 (18page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
As the first German Missionary Benedictine arrived Korea in 1909, their main purpose was the education of catholic teachers. Since then the field of education expanded to kindergarten, elementary school, handcraft and trade school, theological seminary, and women's education. The article questions in the context of the postcolonial studies on the topic of knowledge, power and colonialism, how the German Benedictines contributed to build colonial modernity in Korea. Furthermore, it casts questions regarding the relationship between Germans and Koreans in the process of knowledge production and intermediation on the one hand, and the role of knowledge in the relationship between colonized Korean and Japanese colonizer on the other hand. The thesis of this article is that the Germans coming from their own monastery tradition had a notion of cultural supremacy, without losing their respect for the Korean tradition. The relationship of the Missionary to the colonizer is more complex and multilayed in their praxis shifting between cooperation and distance.

목차

1. 문제 제기(선교사ㆍ지식ㆍ교육)
2. 노동 교육ㆍ실업 교육(숭공학교ㆍ수사 교육)
3. 신학 교육(덕원 신학교)
4. 보통 교육ㆍ사범 교육(숭신학교ㆍ해성학교)
5. 여성 교육(수녀원)
6. 결론(분도회 교육과 식민지 근대성)
ABSTRACT

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-236-001908782