메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국시학회 한국시학연구 한국시학연구 제26호
발행연도
2009.12
수록면
39 - 63 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
This study discussed 'modernity' in Lee Sang's poetry focusing on the symmetry in his poetry. There is a lot of the symmetry made by letter to letter, syntax to syntax, stanza to stanza, and work to work. From these symmetry we can infer the axis of symmetry which is similar to the vanishing point of perspective. They have something in common with each other. In spite of their virtuality deduced from real experience, both of them function the center to arrange the world and value like the cogito subject. From the idea that the perspective is the starting point of generation of the modern thought, the axis of symmetry in Lee sang's poetry is the symptom of modernity, as the vanishing point in perspective. Also it is important that he is a highly skilled perspective subject to see the outer circumstance. In other words, he is involved to the modern scopic regime. However, when he tried to observe the inner of himself, he was placed in a difficult situation. In stead of getting a accuracy and certain understanding of his internal world, he faced mise en abyme, the abyss and infinity like an vanishing point. The symmetry in his poetry symbolize the dual character of modernity, the modern reason and its loopholes.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이상 시의 근대적 시선: 원근법적 소실점과 지도의 편재하는 눈
Ⅲ. 대칭구조와 미장아빔, 심연과 응시
Ⅳ. 심연과 응시로부터의 탈주
Ⅴ. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-811-002579035