현재까지 조선 시대의 『주역참동계』 주석서는 2종이 발견되었다. 권극중의 『주역참동계주해』와 서명응의 『참동고』이다. 이들 주석서적들은 『주역참동계』를 내단 수련서로 파악하고 있다. 일반적으로 『주역참동계』를 외단서에서 내단서로 전환해낼 때, 주된 역할을 한 이론가들과 도사들은 소원랑과 종리권, 여동빈, 진단 등이다. 이들이 외단이론을 내단이론으로 전환하고, 내단수련이론들을 확립함으로써 『주역참동계』 역시 외단서에서 내단서로 전환하게 된다. 그런데 조선시대의 두 주석서에서는 이러한 과정이 나타난다. 가령, 권극중의 주석서에서는 단법삼관론이, 서명응의 주석에서는 진단의 논리가 나타나는 것들이 그러하다. 뿐만 아니라, 조선시대의 주석서들은 그들만을 독특한 수련이론도 나타나는데, 권극중의 ‘선천일기론’과 서명응의 괘상과 수련이론의 일치들이 그러하다. 하여, 이 글에서는 조선시대 『주역참동계』 주석서의 특징들을 첫째, 『주역참동계』의 외단이해에서 내단으로 전환과정의 수용을 통해 해명하였다. 둘째, 두 주석서의 특징을 구분하여 권극중의 수련이론을 ‘參同論’, ‘金丹之法’, ‘至藥의 형성’, ‘太極과 先天一氣論’, ‘降流와 逆流論’으로 정리하였으며, 서명응의 내단이론을 괘상의 변화와 수련이론, 의학의 관점으로 『주역참동계』를 해석한 점을 특징으로 잡아 서술하였다.
Up to now, there has been two types of annotations on 『Jooyeok- chamdong-gye』 that are found to exist. Kwon, They are Geuk-Joong's 『commentary』 on the Book of Jooyeok- cham-dong-gye and Seo, Myeong-Eung's 『chamdong-goh』. These two annotation books have been created based upon the training book of 『Jooyeok- cham-dong-gye』. In general, some of major leading theoretic workers and spiritual guides such as Soh, Won-Rang, Jong, Ree-Gwon, Yeo, Dong-Bin, and Jin, Dan, etc had played a significant role in when converting 『Jooyeok- cham-dong-gye』 from owi-dan-seo into nae-dan-seo. They succeeded in transferring owi-dan theories into nae-dan theories, and establishing nae-dan training theories, which was critically important in the course of converting 『Jooyeok- cham-dong-gye from owi-dan-seo into nae-dan-seo. By the way, there have been found these following two courses on annotations of the Joseon Dynasty. For example, the annotation of Kwon, Geuk-Joong shows us dam-beup-sam-gwan theory, and that of Seo, Myeong-Eung gives us an idea of Jin, Dan logics. In addition, annotations of the Joseon Dynasty shows us their unique style of training theories, Kwon, A couple of examples of such are Geuk-Joong's ‘seon-cheon-il-gi theory’ and Seo, Myeong-Eung's goe-sang and training theories in a similarly matched form. Therefore, the characteristics of annotations of the Joseon Dynasty 『Jooyeokcham-dong-gye』 are categorized, in brief, as follows: At first, they approached 『Jooyeok-cham-dong-gye』 in its understanding through adaptation to conversion from the course of owi-dan into that of nae-dan. Secondly, they have categorized these two annotations of, by dividing their characteristics, Kwon, Geuk-Joong's training theories into ‘cham-dong theory’, ‘geum-danji-beop’, ‘formation of ji-yak’, ‘tae-geuk and seon-cheon-il-gi theory’, ‘gang-ryou and yeok-ryou theory’, Finally, they described Seo, Myeong-Eung's nae-dan theories from the viewpoint of change of goe-sang and training theories, and medicine and interpreted 『Jooyeok-cham-dong-gye』 therewidth.