腹藏이란 불상 안에 安立되는 내용물인 모든 物目과 이때 병행되는 의식을 가리키는 말로 點眼과 함께 한국 불교의 특수성을 보여주는 의식 중 하나이다. 복장은 발원문, 후령통, 사경, 전적, 복식, 직물 등 多樣多種의 물목들이 안립되나 물목 안립, 의식, 조사, 재복장 등 모든 사항들이 비공개로 이루어지고 훼손되는 경우가 많아 지금까지 구성형식을 파악하기 보다는 화사연구, 개별 물목 등에 치우친 연구가 이루어져 왔다. 따라서 본고에서는 고려시대와 조선시대의 복장 중 핵심이라 할 수 있는 喉鈴筒과 五寶甁, 黃梢幅子의 구성형식의 시대적인 변화와 함께 『造像經』과의 비교를 시행하였다. 우리나라는 복장은 의식 순서와 물목, 안립 순서 등을 기록한 『조상경』을 바탕으로 이루어져 후령통과 오보병이 복장의 핵심이자 불상의 심장 역할으 feka당한다. 고려시대와 조선시대 후령통의 구성을 살펴보면 고려시대 합과 통에서 喉穴과 八葉蓋를 갖춘 조선시대 圓筒形 후령통으로의 변화는 주머니형의 五寶裏甁에서 원통형 오보병으로의 변화와 함께 이루어진다. 또한 황초폭자는 황색직물과 多色 직물을 함께 사용한 고려시대와는 달리 조선시대에는 황색의 단일 직물만을 사용하였다. 이처럼 복장 구성의 핵심인 후령통과 오보병, 황초폭자 모두 시대적인 차이가 있다. 하지만 조선시대 『조상경』의 내용 중 합, 통, 후혈, 팔엽, 오보과병 등은 고려시대의 복장에서부터 나타나고 있다. 이는 현존하지는 않지만 이미 고려시대에도 불복장과 관련된 경전이 있었으며, 이것이 계승ㆍ변화되면서 조선시대 『조상경』까지 이어지고 있는 것이라 생각된다. 따라서 후령통으로 집중된 조선시대와 같이 고려시대 또한 합과 통 중심의 일률적인 구성 형식으로 복장이 이루어졌을 것이라 추측된다. 지금까지 불복장의 구성형식에 대해 간략하게나마 살펴보았지만 복장이 가지는 상징성과 쉽게 접할 수 있는 유물이 아닌 관계로 복장 연구의 많은 어려움이 있다. 앞으로 더 많은 사례 발굴과 연구를 통해 복장의 형식을 구명되어야 할 것이며, 앞으로 많은 복장 연구의 계기가 되기를 바란다.
Bokjang refers to objects installed inside a Buddhist statue as well as the ritual accompanying such installation. Along with the eye-painting ritual of an image, it is one of the most defining rituals of Buddhism. Objects installed inside a Buddhist statue widely varied, ranging from votive text to huryeongtong (a container inside which votive objects are placed), sutras and scriptures, clothes, and textiles. However, gaining a comprehensive insight into this religious practice has been rather difficult, due, on the one hand, to the state of preservation of related artifacts, and, on the other hand, to the inaccessibility of the ritual to the public. This explains why there have been few attempts at understanding the overall composition of installed votive objects, and most studies on the subject have thus far focused on the sculptors of images or individual items. This study is an attempt to discern how the practice of bokjang evolved over time, by looking at changes that occurred to its three central components ; namely, huryeongtong, obobyeong (a bottle containing textiles of five colors), and hwangchopokja (yellow cloth used to wrap huryeongtong). These changes are discussed in relation to the standard procedures outlined in Josanggyeong, a Joseon-period scripture describing procedures concerning the creation and preparation of a Buddhist statue in Buddhist temples. In Korea, votive objects were generally installed in a Buddhist statue following related recommendations in Josanggyeong, both concerning the types of objects and procedure of enshrinement. Huryeongtong and oboyeong were two central objects, considered the heart of a Buddhist statue. Huryeongtong, consisting of a casket and a tube during the Goryeo period, evolved, during the Joseon period, into a cylindrical container with a bottleneck-like opening at the top (huhyeol) and a lid decorated with eight leaves (pallyeogae). A similar change also occurred around the same time to obobyeong. Previously a pouch-shaped bottle (obogwabyeong), obobyeong acquired a cylindrical shape also during the Joseon period. Hwanchopokja, meanwhile, came to consist solely of a yellow-colored textile, once into the Joseon period, whereas during the Goryeo period, textiles of other colors were added to a base textile in yellow tone. Huryeongtong, obobyeong and hwangchopokja, the three central components of the bokjang custom, therefore, had varying shapes and aspects depending on the period However, objects such as caskets (hap), tubes (tong), huhyeol, pallyeop and obogwabyeong, mentioned in Josanggyeong were used already during the Goryeo period. What this says is that there must have been works documenting bokjang-related guidelines and procedures during the Goryeo period, even if none has survived to the present. Josanggyeong must largely draw on these earlier works as well as update them by replacing some of the obsolete elements that were no longer part of the bokjang custom, once into the Joseon period. It may, therefore, be possible that there was a standard bokjang practice in Goryeo, comparable to the one that existed in Joseon, and this practice used hap and tong, rather than huryeongtong, as the principal containers for votive objects. Bokjang constitutes a little-understood area of Buddhist art. The complex symbolism of this religious practice has been daunting for researchers as, has been the difficulty of accessing related artifacts, which explain the state of research. With new discoveries of bokjang-related artifacts, future research may be able to cast further light on the practice, and this study could serve as a starting point.