장지연은 한말에서 일제 침략까지 겪으며 살다간 전통을 계승한 유학자(한학자)이면서 한말 어려운 시기에 구국의 계몽운동을 펼친 애국지사이다. 또한 그는 언론 활동을 통하여 구국운동을 한 언론인이기도 하다. 그는 일본의 식민지 어용학자 다카하시의 조선 유학에 대한 폄하와 자의적 해석에 민족적 울분을 느끼고 민족 전통 사상인 유학과 주자학을 옹호하고, 이를 국민에게 널리 계몽하기 위하여 신문지상을 이용, 우리나라 유학사를 서술하였다. 바삐 쓴 관계로, 또 언론매체라는 특성상 치밀한 구성이나 사상사적 맥락을 정밀하게 엮지는 못하였다. 일본인 어용학자 다카하시는 장지연 보다 먼저 「조선유학대관」이라는 연재물 형식의 조선 유학 연구 결과를 내어 놓았다. 장지연의 『조선유교연원』은 자연히 다카하시의 저술과 비교되지 않을 수 없다. 물론 그 집필 의도나 체제가 다르기 때문에 비교가 어려운 점도 있으나, 거의 같은 시기에 나온 두 나라의 사상사 연구라는 점에서, 또 각 특성을 부각시키기 위해서라도 두 저술의 비교는 의미가 있다. 다카하시는 장지연의 정통 주자학적 도통론적 시각에서 유학자를 보는 관점에서 탈피하여 철학적(사상적) 관점에서 유학자를 설명하였다. 장지연은 비록 자료집 성격의 『연원』을 서술하였지만, 한국 유학 전통을 민족 자부심에서 고취하기 위하여 무엇이 조선조 유학(주자학)의 특성인가에 대해 관심을 가진 사단칠정논쟁이나 양명학 등을 비중 있게 다루어 문제의식을 던져 주었다. 그는 조선조 유학의 전통을 옹호하면서 유학을 제대로 이해하지 못하는 학자들을 성토하고, 또한 서양의 침략에 대응하기 위해서는 정신적 구심점으로서 공자를 교조로 하는 종교가 필요하다고 생각하였다. 그 후 이 『연원』을 참고하여 현상윤의 『조선유학사』가 나왔고, 다시 그것을 보완하여 이병도의 『한국유학사』가 집필되었다. 최근의 최영성의 『한국유학사상사』도 기본적으로 이러한 전통적 서술 방식을 견지하고 있는 것을 보면 이 『연원』의 영향을 짐작할 수 있다. 이런 점을 볼 때 이 『연원』의 자료로서의 가치, 조선유학사 정리의 효시로서의 가치를 충분히 인정할 수 있다.
Jang, Ji-yun was a Confucianist who succeeded classical studies during the last period of Chosun dynasty, suffering from Japanese imperialistic invasion, and a patriot who developed enlightenment movement to save his own country under the hardship of those years. He was also a journalist who tried to save his own country through playing the press. He felt angry greatly from the view of Korean people because Takahashi, a government patronized scholar during Japanese colonist period, under-estimated Chosun Confucianism and distorted it at his own will, and so Jang, Ji-yun advocated Confucianism and Zhu-xi's thought, traditional thought of his own nation. In addition to these facts, he wrote the history of Korean Confucianism on making use of newspaper in order to enlighten Korean people broadly. But because of writing in hasty as well as mass media's character, he didn't described Korean Confucianism systematically based on its sophisticated framework and historical context of thought. Japanese government patronized scholar, Takahashi wrote "An Outline of Chosun Confucianism" [조선유학대관] on series type as a result of study of Chosun Confucianism in advace of Jang, Ji-yun. Therefore, the writing of Jang, Ji-yun, The Origin of Korean Confucianism [조선유교연원]must be compared with Takahashi's works, although their those works are difficult to be compared due to the difference of writing intention and system. There is a great implication in comparing their works because the two are both the studies of Korean Confucianism. And in so doing we can distinguish each characteristics of them. In contrasting to Jang, Ji-yun's viewpont of seeing Confucianists which based on morality of orthodox Zhu-xi's thought, Takahashi explained them in philosophical perspective. Although Jang, Ji-yun wrote his book as a style of source book, he threw out problematic consciousness dealing with Four-Seven debate or Yang-Ming's philosophy significantly with paying attention to a character of Korean Confucianism in order to inspire national pride. He criticised many Confucianists who don't understand Confucianism rightly defending a tradition of Korean Confucianism, and also thought a religion is needed to fight with western invasion making Confucius a religious founder as a spiritual symbol. After that, A History of Chosun Confucianism[조선유학사] written by Hyun, Sang-yun was published, and also by correcting that book, A History of Korean Confucianism[한국유학사] written by Lee, Byung-do was published. If we consider A History of Korean Confucianistic Thought[한국유학사상사] written by Choi, Young-Sung recently which is basing on traditional style of description basically, we can realize of a great impact of this book. In this respect, we can admit sufficiently that this book has some values of a good source book and of beginning the arrangement of a history of Chosun Confucianism