메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
백승주 (서강대학교)
저널정보
한국사전학회 한국사전학 한국사전학 제14호
발행연도
2009.10
수록면
170 - 198 (29page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aims to examine semiotic architectures of the visual signs contained within the Learner’s Dictionary of Korean. In order to understand the functions of visual signs in dictionaries, I introduce the key concepts of semiotic theoriesancrage, relais, entropy, redundancy, istopie, and motivation. These theoretical concepts provide the base criteria for analysis of visual signs in dictionaries.
First, I discuss the term ‘ancrage’, and ‘relais’, which were originated by Barthes. He insisted that linguistic elements in a text can serve to ‘anchor’ the meaning of and image. Conversely, an image can anchor a verbal text. This is the reason why visual signs in learners’ dictionary should be considered an essential factor.
Second I examine charts, illustrations, and photos in the Learner’s Dictionary of Korean through the model of semiotic architecture. In many cases, inappropriate use of visual signs can cause a problem with understanding due to their size, shape or color.
To conclude, this investigation provides concrete criteria for the development of visual signs in language learners’ dictionaries.

목차

1. 서론
2. 사전에서 시각기호의 기능과 특징
3. 『한국어 학습 사전』에 사용된 시각기호의 양상과 문제점
4. 결론
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (19)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-703-003291317