메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

현대 건축전문교육과 디십플린, 실무의 관계에 대한 연구
추천
검색
질문

A Study on the Relationship between Discipline and Practice in Contemporary Architectural Education

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이상헌 (건국대학교)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 大韓建築學會論文集 計劃系 第26卷 第6號 KCI Excellent Accredited Journal
발행연도
2010.6
수록면
85 - 92 (8page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
현대 건축전문교육과 디십플린, 실무의 관계에 대한 연구
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The gap between professional education and practice in architecture has been much criticized. This situation has happened since architecture became an academic discipline taught in university setting, where new knowledge of architecture based on scientific methods has been produced without being able to be integrated into traditional design discipline. Changing situation of professionalism and architectural practice in contemporary society has also affected to create the gap between architectural education and practice. As long as architecture is a discipline, architectural education in school cannot be reduced to vocational training. At the same time, traditional fields of architectural practice cannot meet the new demands that contemporary mode of architectural production require. In the fragmentation of the discipline and with the increasing gap between theory and practice, contemporary architectural design education needs to redefine itself as a research much in the same way as experimental laboratory and to realign itself with practice. All academic research cannot be integrated in design discipline, but the process of design needs to develop a form of instrumental theory for design, incorporating the newly developed knowledge into design process as much as possible.

목차

Abstract
1. 서론
2. 건축교육과 실무의 관계에 대한 역사적 고찰
3. 현대사회에서 건축전문직과 실무 및 교육환경의 변화
4. 현대사회에서 건축교육과 실무의 관계의 변화
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-540-002448048