메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국외국어대학교 외국문학연구소 외국문학연구 외국문학연구 제21호
발행연도
2005.11
수록면
181 - 198 (18page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The relative brevity of The Tempest of Shakespeare has not stopped it from becoming a notoriously problematic play that has engendered a plethora of critical, poetic, theatrical, and other responses. In Caliban, an essay published in the early 1970s, the Cuban critic Roberto Fernandez Retamar launched an appeal to consider literature and history not just from the viewpoint of Prospero, but also from that of Caliban. Twenty years after, Stephen Greenblatt in his essay, "Culture" wanted to take in not only the power of Prospero but the accents of Caliban. The subsequent publications of two major studies devoted to Caliban - Alden T. Vaughan's Shakespeare's Caliban and Harold Bloom's Caliban - seem to have emerged "Calibanology."1)
This article will approach Fernandez Retamar's Caliban not so much as a "postcolonial text," but rather as a document that can be analyzed by means of postcolonial reading strategies, constituted by contrapuntal or oppositional reading practice.
Caliban presents itself as an essay on cultural identity. Starting from a question about Latin American culture, Fernandez Retamar advances two propositions. The first claims that Latin America has a specific cultural identity which distinguishes it from all other continents. The second proposes that Latin America shows two diametrically opposed traditions: one of denying its cultural identity, and one of affirming it.
Caliban popularized and completed a total shift in perspective about the Latin America that George Lamming and Aime Cesaire had begun in opposition to ruling culture or hegemony in the New World. Caliban is also about the role of pan-American writers and intellectuals in a postcolonial world: how intellectuals and writers in their work choose either to involve or not to involve themselves in the political work of social change and criticism. In other words, intellectuals (Ariel) can side either with Prospero and help fortifying ruling culture, or side with Caliban, helping resist and altering domination in Latin America.

목차

Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 『태풍』의 역사적 수용 과정
Ⅲ. 로베르토 페르난데스 레타마르와 『칼리반』
Ⅳ. 문화적 공동체로서의 라틴아메리카
Ⅴ. 파디야 사건과 탈식민주의 책읽기
Ⅵ. 정치ㆍ사회적 상황에서 텍스트로: 카스트로에서 『칼리반』으로
Ⅶ. 타자의 목소리: 자기 동일시와 새로운 타자의 생산
Ⅷ. 맺음말: 우리 시대에 있어서 ‘칼리반’의 상징성은 유효한가?
참고 문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2012-705-003608132