최근 새롭게 대두하여 인문학의 한 분야로 점차 자리매김하여 가고 있는 ‘인문치료학’은 기존 인문학을 활용해 현대인의 정서적ㆍ정신적 문제를 치료하는 이론과 실천방법을 연구하는 새로운 학문분야이다. 그런데 ‘인문학을 활용해 현대인의 정서적ㆍ정신적 문제를 치료’한다는 측면에서 그 치료의 대상은 한 개인, 혹은 집단, 또는 불특정 다수의 사회가 될 수도 있다. 인문치료(Humanities Therapy)가 기존의 의학적 치료로 개선되기 어려운 정서적ㆍ정신적 病症을 치유하는데 도움이 될 수 있지만 더 중요한 것은 의학적 치료 대상의 범주에서 벗어나 있지만 한 개인, 집단, 사회에서 정서적ㆍ정신적 病이 되어 있는 것을 치유하여 더 건강한 사회를 만들어 나가는데 기여하는 것이다. 특히 개인 또는 집단의 트라우마 치료나 ‘역사’에 말미암은 사회적 病因에 대한 치유를 위해서는 적절한 역사학의 역할이 필요하다. 역사는 매우 오래전부터 필수적인 ‘교양’으로 여겨져 왔고, 그런 측면에서 그 효용성에 대해 긍정적인 평가를 하고 있다. 독일의 철학자 니체는 역사학은 치료의 구체적인 기술이 아니라 치료법 자체에 대한 이론이며, 역사학은 지구가 가지고 있는 다양성과 각 지방이 가지고 있는 퇴화 현상, 질병 현상 등 여러 가지 문제를 널리 연구함으로써 인간이 진정으로 건강하게 살 수 있는 조건을 찾아내고 그러한 문제를 치유하는 ‘의학적 지리학’의 성격을 가져야 한다는 것이다. 그러나 니체는 역사에 대해 그 효용성과 필요성은 인정하였지만 당대를 풍미하고 있던 실증주의 역사학, 그리고 단순히 지식화, 학문화한 역사학에 대해 혹독한 비판적인 생각을 가지고 있었다. 특히 ‘역사 과잉’이라는 歷史病의 폐해에 대해 통절한 비판을 가하고 있다. 이에 단순 지식화한 역사가 아니고, 또 정치적 미화나 이용을 위한 만들어진 역사가 아니라 인간의 삶을 진정으로 풍요롭게 할 그러한 역사가 필요하다고 역설한다. 우리의 일상적인 삶은 본인이 자각하든 자각하지 않든, 利害關係가 있건 혹은 없건간에 모두 역사와 연결되어 있고, 그 가운데는 이른바 ‘인문학적 병’의 범주에 들 수 있는 여러 가지 문제들이 내포되어 있다. 우리는 지금도 국내적으로는 국사 인식의 문제로 인한 내적 갈등이 상존하고 있으며, 중국ㆍ일본과 벌이고 있는 외적 갈등도 마찬가지 이다. 그런 점에서 우리의 현실에서 ‘역사’ 문제는 단순한 지나간 역사의 문제가 아니고 현실과 깊이 연관된 현실문제인 것이다. 따라서 이러한 역사로 인한 갈등의 문제 해결을 모색하기 위해 단순히 정치적 해결이나 학술적 연구에 매달리지 않고 인문치료라고 하는 새로운 관점으로 진단하고 해결을 모색하는 것이 필요하다고 생각한다. 역사 인식을 둘러싼 현실에서의 갈등 문제 해결은 용이한 것이 아니지만 인문치료라고 하는 입장에서 본다면 우선되어야 할 것은 ‘무엇이 병이 되어 있는가’라고 하는 진단이며, 또 스스로의 성찰을 통하여 ‘진정 그것을 병으로 인식하는가’하는 문제이다. 병을 진단해 내고 환자 스스로가 지병을 인정하고 스스로 치료를 받을 준비가 되었다면 치료가 지금보다 훨씬 수월해 질 수 있을 것이다. 당장 그 역사를 고치자는 것이 아니라 진정으로 그러한 인식이 우리사회의 병이 되는가 아닌가를 진단하고 진정 병적인 요소가 있다면 그를 제거할 방안을 서서히 마련해 나가야 한다는 것이다. 이러한 역사적 고통과 갈등의 문제가 단순히 ‘역사학’이라는 학문에 의해서만 치유될 수 있다는 것은 아니다. 이는 철학, 문학, 예술, 심리학 등 다른 여러 분야 학문의 도움을 필요로 한다. 이렇기 때문에 철학치료, 문학치료, 예술치료, 역사치료를 떠나 ‘인문치료’가 필요한 것이다.
Humanities Therapy, a newly arising branch of Humanities, researches the method of curing people's mental and emotional problems by utilizing existing Humanities theories and practices. Because Humanities Therapy strives to treat mental disabilities and emotional problems of people, the focal group can be an individual, a group of people, or unspecified number of society. Humanities Therapy can be beneficial to some treatments of mental disabilities and emotional problems that are difficult to cure using existing medical science. Moreover, Humanities Therapy contributes to create a healthier society by healing people's mental and emotional problems. Especially, in order to treat trauma of an individual or a group, or social diseases that originate from the historical background, the role of Historical Science comes into a critical play in Humanities Therapy. History has been considered as an essential part of education for a long time, and its effectiveness has been evaluated positively. A German philosopher Nietzsche once said that History is not a concrete skill but the theory of the remedy itself. He insisted that History should have the characteristic of 'Medical Geography,' that strives find the optimal conditions for human beings to live in, and to cure different degradation, disease symptoms, and many other issues in various different regions by studying diversity of the Earth. While Nietzsche confirmed the efficacy and necessity of History, he criticized Positivist and simplistic History that were becoming popular at the time. Especially, he added a severe criticism to 'excess history'. Nietzsche emphasized that the society is in need of the History which enriches human's lives, rather than the kind that was meant for political utilization. Human life is related to history whether the human is aware of it. Various problems such as 'Humanities diseases' are involved in the center of people's lives. Domestically, we still have inner conflicts because of the recognition problems about national history. Similarly, we have external conflicts with Japan and China. In this sense, history issues are not the past issues but are present issues in the real world. Therefore, rather than researching into different studies for solutions for historical conflicts, looking into Humanities Therapy can add new perspectives to create the solution. Resolving conflicts is not easy in the real world surrounding history. In the perspective of Humanities Therapy, the primary diagnosis is that 'What is disease?' and 'Does the person recognize the disease himself/herself?' If the disease is correctly diagnosed and the person is prepared to receive treatment after acknowledging the disease, treatment can be much easier. History cannot be corrected right away. The effort to find historical diseases in our society is required. If any pathological element exists in our society, a plan to remove the element should be prepared. History is not the only way to heal historical conflicts and agony. To treat conflicts and agony, the help of Philosophy, Literature, Art and Psychology is necessary. For this reason, 'Humanities Therapy' is needed beyond Philosophy Therapy, Literature Therapy, Art Therapy and History Therapy.