본 연구는 초등학교, 중학교, 고등학교 학생들 120명을 대상으로 하여 영어노출 시간에 차이가 나는 영어학습자들의 시제와 상의 습득경향을 살펴보았다. Buczowska와 Weist(1991), Weist, Atanassova, Wysocka와 Pawlak(1999), Weist(2002)의 연구 모델을 EFL 환경에 맞게 시제와 상의 체계(틀)를 조정ㆍ적용하여 일대일 영어면담을 통해 집단별 시제ㆍ상의 이해력 정도를 측정ㆍ분석하였다. 수집한 학습자 반응을 연구 모델의 세 가지 시간 체계, 즉 사건시체계, 제한적준 거시체계와 자유준거시체계 내의 실질측정항목별로 측정ㆍ분석하여 습득 경향을 살펴보면 첫째, 학습 초기부터 시제와 상의 습득이 같은 시기에 이루어지는 영어 모국어 학습자들과는 달리 한국 L2 학습자들에게는 시제의 습득이 상의 습득을 훨씬 앞섰다. 둘째, 영어 노출 시간 수에 비례하여 고등학교 집단에서 상대시제체계 개념의 전체적인 습득이 유의미하게 이루어졌다. 이는 영어 모국어 학습자들의 습득 경향과 유사하다. 그러나 제한적준거시체계와 자유준거시체계의 경우를 개별적으로 살펴보았을 때, 중학교 집단의 경우, 먼 시간 부사/가까운 시간부사 항목과 ‘before’ 구문/‘after’ 구문 이해 항목에서는 고등학교 집단보다 우월한 점수를 획득하여 개별적인 항목에서는 예외적인 경우를 보였다. 셋째, 영어 노출 시간 수에 비례하여 시제와 상의 이해력 습득이 균형있게 이루어졌다. 초등학교와 중학교의 경우, 시제와 상의 측정 항목 간 이해력 차이가 현저히 나는 현상을 보인 반면에 고등학교의 경우, 시제와 상의 개별 항목 당 이해력 차이가 축소되는 경향을 보이고 있었다. 전반적인 습득 경향을 보았을 때, 고등학교 집단이 절대시제체계에서 상대시제체계로의 습득 전환을 경험하고 있다고 판단할 수 있다.
The purpose of this study is to explore the acquisition of English tense and aspect system of Korean learners of English aged 8 to 19. 120 students are categorized into 3 groups according to school-age, labeled as an elementary school group, a middle school group, and a high school group. They were interviewed and their responses were analyzed to examine changes in comprehension(receptive) test scores for tense and aspect systems of three temporal systems, such as Event Time, Restricted Reference Time and Free Reference Time. A two-choice sentence-picture matching task was given. The results of the test are as follows: first, there is no statistically significant difference among the three groups in the past/future contrast sentences and also no statistical meaningful difference in the perfect/non-perfect tense contrast sentences, both of which belong to event time system. Secondly, there is no statistically significant difference among the three groups in the distant/close time adverbial contrast sentences and also no statistical meaningful difference in the present perfect/past contrast sentences, both of which belong to restricted reference time system. Thirdly, there is statistically significant differences(F=3.240, p<.05) among the three groups in ‘before/after’ contrast sentences and also statistical meaningful differences(F=5.890, p<.01) in the simple past/past-perfect tense contrast sentences, both of which belong to free reference time system. From the results, first, it is concluded that tense acquisition does not accompany aspect acquisition among Korean learners of English. It contradicts the presupposition that both tense and aspect acquisition can be achieved in the beginning stage of language learning among L1 learners. Secondly, in terms of learning a more complicated tense and aspect system, namely, relative location system, a high school group obtained better scores than elementary and middle school groups, even though not all of the measured items belonged to the relative location scored consistently enough to support the result. Therefore, the results reveal that conceptual development accompanies the developmental process of temporal location and the specific properties of individual languages affect language learning.