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A Study on Market Segmentation and Satisfaction by Coffee Consumption Value
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커피 소비가치에 따른 시장세분화 및 만족도에 관한 연구

논문 기본 정보

Type
Academic journal
Author
Jung, Mi-Ran (영동대학교)
Journal
The Korea Academic Society Of Tourism And Leisure Journal of Tourism and Leisure Research Vol.23 No.7(Wn.62)
Published
2011.9
Pages
189 - 205 (17page)

Usage

cover
📌
Topic
본 연구는 커피 소비가치에 따라 커피 시장을 세분화하고 각 세분시장 간의 만족도를 분석하는 것을 목표로 한다.
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Background
커피 소비의 급증과 경쟁이 치열해지는 가운데, 소비자의 심리적 요소인 소비가치가 커피 구매 행동에 미치는 영향을 규명하고 효율적인 마케팅 전략 수립을 위한 기초자료를 제공하기 위해 본 연구가 수행되었다.
🔬
Method
설문지를 통해 데이터를 수집하였으며, 요인 분석, 군집 분석 및 교차 분석을 통해 커피 소비자의 소비가치를 세분화하고 각 집단의 인구통계학적 특성과 만족도를 분석하였다.
🏆
Result
커피 소비자들은 '좋은 대화 공간'을 가장 중요하게 생각하며, 세 가지 소비자 집단이 도출되었고, 외적 가치 추구형 집단의 만족도가 가장 높았다.
A Study on Market Segmentation and Satisfaction by Coffee Consumption Value
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Abstract· Keywords

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As demand for an espresso coffee has increased at a fast pace, many brands coffee shops are in a severe competition in korea. So, This study aims at investigating the consumption value of coffee, segmenting the coffee market using consumption value and analyzing the differences in different customer segments.
A factor analysis delineated five dimensions of consumption value for coffee consumers: social value, emotion value, conditional value, functional value, cognitive value. Mean values indicated that 'good place to talk' was primary consumption value for coffee consumers. The cluster analysis yielded three clusters: oriented internal value seekers, oriented external value seekers and oriented internal-external value seekers. and In order to explore differences between clusters, crosstab analysis was used. Implications are discussed relative to marketing strategies for three clusters.

AI Summary

Topic

본 연구는 커피 소비가치에 따라 커피 시장을 세분화하고 각 세분시장 간의 만족도를 분석하는 것을 목표로 한다.

Background

커피 소비의 급증과 경쟁이 치열해지는 가운데, 소비자의 심리적 요소인 소비가치가 커피 구매 행동에 미치는 영향을 규명하고 효율적인 마케팅 전략 수립을 위한 기초자료를 제공하기 위해 본 연구가 수행되었다.

Method

설문지를 통해 데이터를 수집하였으며, 요인 분석, 군집 분석 및 교차 분석을 통해 커피 소비자의 소비가치를 세분화하고 각 집단의 인구통계학적 특성과 만족도를 분석하였다.

Result

커피 소비자들은 '좋은 대화 공간'을 가장 중요하게 생각하며, 세 가지 소비자 집단이 도출되었고, 외적 가치 추구형 집단의 만족도가 가장 높았다.

주요내용

Contents

Abstract
I. 서론
II. 이론적 고찰
III. 연구조사설계
IV. 실증분석
V. 결론
참고문헌

References (57)

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