메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이민규 (한국해양수산개발원)
저널정보
한국해양수산개발원 해양정책연구 해양정책연구 제24권 제2호
발행연도
2009.12
수록면
127 - 150 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Domestic abalone consumption grows in proportion to increasing outputs of cultured abalones. This paper uses consumer survey data obtained in 2007 and 2008 to analyze factors affecting the frequency of at-home and restaurant abalone consumption with the notice of increasing abalone consumption. Data about marine product consumption intrinsically have problems regarding a large proportion of zero observations and interdependence of at-home and restaurant consumption. Therefore, this study uses bivariate SUR tobit model to solve such problems. Analysis results show that there is statistically significant interdependence between two kinds of consumption frequency. In other words, given weak substitution relation between at-home and restaurant abalone consumption, it was likely that respondents perceived the difference between the former and the latter. From estimated coefficients, it was possible to calculate income elasticities of consumption by regional groups and compare them. This paper can provide information on division of the abalone consumption market into groups with high willingness to consume and implementation of marketing strategies for meeting demands of at-home and restaurant abalone consumption. The methodology of this study can be applied to other marine products.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 전복의 국내 소비 동향
Ⅲ. 분석 모형
Ⅳ. 자료 및 분석 결과
Ⅴ. 결론
참고문헌

참고문헌 (21)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-454-001646894