본 연구는 爲己之學 개념의 형성 과정에 대한 연구이다. 연구의 범위는 선진시대부터 남송시대까지 걸쳐있으며, 특히『論語』의 爲己라는 관념으로 부터 爲己之學이라는 개념의 형성과정을 고찰하는 것이 목적이다. 따라서 본 연구는 위기지학의 개념이 발전하는 맥락에 대한 고찰이므로 일종의 개념 형성의 역사에 대한 고찰이며, 유가 사상의 특징이나 학문 방법론 전반에 관한 고찰이라고 할 수는 없는 한계가 있다. 필요하다는 점 때문이다. 위기지학은 남송의 朱熹에 이르러서 유학의 정 체성을 뚜렷하게 보여주는 학문 방법론과 지향성을 지닌 개념이고, 또 조선에서도 이러한 경향을 계승하여 이에 대한 철저한 고찰과 실천의 지향성이 있었던 것이었다. 그럼에도 불구하고 이러한 개념의 형성과정과 그 과정에서 중시되었던 학문적 내용에 대한 깊이 있고 정밀한 고찰이 결여되어 있는 것이 현실이다. 그러한 현실을 넘어서서 송대 유학의 본령을 고찰하고 이해하기 위한 전초작업으로서 본 연구가 기획된 것이다. 본 연구는 위기로부터 위기지학 개념으로의 변천과 발전 과정에 대해서 그 맥락을 형성했던 주요 인물들을 고찰하였다. 즉 孔子와 荀子, 李軌, 張載와 ?程, 楊時와 李? 등이 그들이다. 특히 위기지학의 개념이 이궤에 의하여 처음 사용된 이래로 북송 시대의 유학자들이 개발하여 주희에게 전승된 것이 위기지학이다. 이 과정은 위기지학의 방법과 내용에 관한 이해의 진전과정이며, 동시에 유학적 학문방법의 체계화의 성취과정이라고 할 수 있다. 이들의 위기지학 개념과 그 내용을 가능한 한 학문적 논의가 가능하도록 검토하고 분석한 것이 본 연구이다.
This is a study on the process of forming the concept of the Confucian typical methods for self-organization, that is, wi-gi-ji-hak(爲己之學). The scope of this study lies from Pre-Chin to Chinese Song Dynasty. And this study has a target to study on the process of the concept of wi-gi-ji-hak that has its origin from the words of Confucius, wi-gi(爲己) in the Analects. This study focuses only on the context of developing the concept of wi-gi-ji-hak, but it does not touch whole the methodology relating to the Confucianism or the features of Confucianism itself. The reason why to study on wi-gi-ji-hak lies on the demand or the necessity for newly understanding of Confucianism. Wi-gi-ji-hak is the most representative methods of the Neo-Confucianism, which shows a new identity of the Neo-Confucianism that had newly arisen from the early Northern Song Dynasty and compiled as so-called Zhuzixue(朱子學) by Zhuxi(朱熹) in the era of the Southern Song Dynasty. In addition in Chosun Korea Dynasty many Neo-Confucian scholars who learned the Zhuzixue had intensified and developed the context of Zhuzixue more and more by unyielding practice of the wi-gi-ji-hak. Thus the wi-gi-ji-hak as the main and comprehensive methods must be studied as the most important theme among the Confucian items. Nevertheless no research on the wi-gi-ji-hak has been tried appropriately in China and Korea, too. This study is designed in order to approach the proper function of the Neo-Confucianism especially of Zhuzixue in China and Korea In this study the process of the settlement of the concept wi-gi-ji-hak from Confucius to Li Dong(李?). Between them Xunzi(荀子) , Li Gui(李軌), Zhang Zai(張載), Cheng Yi(程?), and Yang Shi(楊時) are also studied with their concepts and understandings. According to this a long context of wi-gi-ji-hak organized by them is analysed and the differences between each and every of them are discussed.