메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
강석한 (서울대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제26호
발행연도
2013.1
수록면
1 - 21 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The study investigated the effects of raters, examinees and rating areas on the validity and reliability for Korean English speaking assessment. Ten native English and Korean raters assessed the fourteen Korean English speakings by following five rating criteria. Quantitative analysis is carried out using FACETS program with multi-facets Rasch model. The results are as follows: (1) native English raters tend to assess strictly rather than Korean raters, (2) the strict assessment put on open-ended response task, while we can find the relaxed assessment on directed response or story-telling response task, and (3) both groups evaluate strictly on grammar section, while they give higher scores on cohesive discourse. The study finds that Korean raters could cause the problems of reliability and validity on their assessment. Some Korean raters tend to show over-fitted or under-fitted assessment. The result informs us that Korean raters should carry out the assessment training before the real assessment.

목차

1. 서론
2. 영어 말하기 평가 요건
3. 연구의 내용 및 방법
4. 결과 및 토의
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (28)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-705-000461704