메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
신준형 (서울대학교)
저널정보
서양미술사학회 서양미술사학회논문집 서양미술사학회 논문집 제38집
발행연도
2013.2
수록면
289 - 308 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This essay discusses the imagery of devil and exorcism produced during the so-called Renaissance and Baroque eras. Due to its deeply religious and even seemingly superstitious nature, such themes in art have been primarily associated with earlier medieval devotional culture. To the surprise of many, however, the Early Modern Europe witnessed a strong preoccupation with the themes of demon and exorcism in theology, popular literature, and visual art. Furthermore, the systematic formulation and incorporation of exorcism into the Roman Ritual was implemented as late as in 1614. The author relates such persistent interest in the demonology and exorcism to the theological significance of visual perception in Christianity, which distinguished itself from other Judaic and Islamic religions by the dogma of the Incarnation that made possible to behold the immaterial, spiritual divine in the body of man. In such religious foundation and culture, as the author argues, the act of observing embodied demons and demon-possessed men served as a counter-proof to lead to the belief in the substantial existence of the divine as the logical opposite to the embodied evil.

목차

Ⅰ. 육신을 입은 악의 이미지
Ⅱ. 비전(vision)의 축복
Ⅲ. 악마의 유혹
Ⅳ. 구마의식
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-609-000236108