본 연구는 어린이집 교사의 직무만족 및 교수 효능감과 교수 창의성과의 상관성을 알아보고 직무만족과 교수 효능감이 교수 창의성에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보는데 그 목적을 둔다. 연구대상으로는 서울, 경기, 광주광역시, 전라남북도 지역 어린이집 교사 346명을 대상으로 직무만족, 교수 효능감, 교수 창의성 설문지 도구를 사용하여 조사하였다. 연구결과는 첫째, 어린이집 교사의 직무만족 및 교수 효능감과 교수 창의성에는 정적인 상관을 나타냈다. 둘째, 어린이집 교사의 교수 직무만족 하위요인 중 직무자체 및 교수 효능감의 하위요인 중 개인적 효능감은 교수 창의성의 하위요인 중 인지적 요인에 영향력을 미치는 설명 요인으로 확인되었다. 어린이집 교사의 교수 직무만족 하위요인 중 동료관계, 원장과의 관계 및 교수 효능감 하위요인 중 개인적 효능감은 교수 창의성의 하위요인 중 인성적 요인에 영향력을 미치는 설명 요인으로 확인되었다. 결론적으로 본 연구를 통해 유아교사의 교수 창의성과 유아 교사의 직무만족도 및 교수 효능감은 관련이 있으며, 특히 직무만족도는 교수효능감과 결합하여 교수 창의성에 미치는 영향이 변화된다는 것을 확인하였다.
The purpose of this study was to examine the relations job satisfactions, teaching efficacy and instructional creativity of child care center teachers. The subjects were 346 child care center teachers working Seoul, Kyung-ki province, Gwang-ju province, and Jeola north and south province and analysis of data was conducted by using multi regression with SPSS 18.0. The results are as follows: First, there were significantly positive relationships among the job satisfaction, teaching and instructional creativity of child care center teachers. Second, Job satisfactions and teaching efficacy of teachers showed significant effects on cognitive components of teachers" instructional creativity. Job satisfactions and teaching efficacy of teachers showed significant effects on personal components of teachers" instructional creativity. These results imply that development of teachers" instructional creativity needs supporting system for teacher in-service training in the future studies.