스마트 어플리케이션(Smart application)을 통해 개인화된 생산과 소비가 가능해지는 시대가 도래함에 따라 전문화되고 세분화된 인력양성뿐 아니라 애니메이션 제작 공정을 잘 이해하고 전반의 과정을 수행할 수 있는 인력들이 요구되고 있다. 기존의 교육과정들은 3D 특성상 과목을 수행하기 위해 교수가 미리 준비한 준비물들을 이용하다 보니 학생들의 관심사와는 거리가 있어 학생들의 참여와 과제물의 완성도를 떨어트리는 원인이 되어 왔다. 이에 학생들이 좋아하는 웹툰의 형식을 빌려 학생들의 주변 아이디어를 발췌하여 스토리를 만들도록 하고 학생을 모티브로 개발한 캐릭터를 적용하여 애니메이션을 완성하게 함으로써 학생들의 관심과 참여를 극대화하는 교육내용을 만들어 보았다. 또한 발췌한 아이디어들로 2학기 이상 수업을 연계함으로서 개개인이 만든 아이디어가 다양한 콘텐츠로 산출될 수 있음을 증명하여 학생들이 애니메이션 전반의 제작능력을 갖출 수 있게 하고 완성도에 따른 성취감을 높여 보려 하였다.
As the advent of an era of personalized production and consumption through smart applications become available, not only specialized and departmentalized manpower training system but also human resources that have a good understanding of animation production process and perform throughout the course of the workforce are required. The existing training courses has caused lowering the student participation and completion of assignments by using materials prepared in advance which has nothing to do with students’ interest in order to carry out the three-dimensional nature of the subject. As a way to solve the issue, this paper contains subject matter of what to maximize students’ interest and participation in the whole process by encouraging students to create their own unique stories drawing ideas around them, applying their computer-generated characters and completing animation in a format of WebToon that students’ prefer. In addition, it can provide a plan that helps students to be capable of managing overall process of producing animation and increases their sense of accomplishment for the degree of completion by demonstrating variety of content developed from their ideas for more than two semesters in a continuous stream.