자기부상열차가 실용화되기 위해서는 높은 신뢰성이 요구되며, 신속하게 동작하는 궤도분기기가 필요하다. 철제차륜-레일 시스템과 달리 대차가 궤도를 감싸는 구조로 설계된 자기부상열차시스템의 궤도를 분기하려면 고가궤도 전체를 움직여야 하므로 구조물이 크고 무거우며 복잡하고 제작비용이 많이 든다. 또한 철도시스템에서 일어나는 사고 중 분기기가 차지하는 비중이 크다. 특히 자기부상열차의 경우 횡 방향을 능동적으로 제어 않기 때문에 레일과의 접촉을 방지하기 위하여 분기기 통과에 대한 속도 제안이 필요하다. 따라서 본 연구에서 인천공항 선로에 개발된 분기기의 진동 특성 및 차량과의 연성 특성을 측정하고 분석하여, 안정성을 높일 수 있는 분기기 통과 속도를 제안하고자 한다.
In order to be practical maglev vehicle, maglev vehicle is required high reliability and needed rapid railroad switch system. Unlike iron wheel-rail system, maglev bogie was designed to wrap the track. The branch of a maglev system track should move entire track. Because of maglev switch system is large, heavy and expensive. Also it occupies large proportion of railroad accidents. In particular, the maglev does not control the lateral direction. If maglev is not contact the rail, switch system is needed proposed passing speed. In this paper, Developed at Inchon International airport track switch system vibration and characteristics of vehicle is measured and analyzed. Then switch system passing speed is proposed.