이 논문은 조선조 말기 전개된 척사위정론의 연원을 조선조의 도학적 전통에서 찾아보려는데 목적이 있다. 이 연구는 다음과 같은 이유로 시도되었다, 첫째, 지금까지 한국근대사에서 척사위정론과 척사운동이 차지하는 중요성에 따라 많은 연구가 행해졌음에도 불구하고, 그 연원을 찾아보는 연구가 소홀했다고 보기 때문이다. 지금까지 조선 주자학의 도통과 도의 옹호와 부지를 위한 이단 비판론, 중화사상 또는 춘추대의에 대한 깊이 있는 연구가 많이 이루어졌으나, 그 연구들은 해당 주제자체의 분석에 초점을 둔 연구이었으므로 척사위정론의 연원과 연관성을 밝히려는데 목적을 두지 않은 것이었다. 둘째, 척사위정론의 논리는 “숭정학벽이단, 존중화양이적”의 두 개의 논리를 포함하고 있는데, 기존의 연구는 벽이단론이나 존중화론을 통합해서 파악하려 하지 않은 한계를 보이고 있고, 주자학은 정학으로부터 출발하지만 완성은 지치가 이루어지는 정치사회 실현을 지향하기 때문에, 척사위정론의 연원과 종지를 규명하기 위해서는 두 개의 논리를 종합할 필요가 있다. 셋째, 척사위정론을 주창한 대표적인 사림은 화서학파로, 그 종장인 이항로는 우암 송시열, 정암 조광조, 포은 정몽주를 존숭했는데, 이들의 이단비판론 및 존중화론과 척사위정론의 연관성에 대한 분석이 그간에 소홀히 되었기 때문이다. 그러므로 이 글에서는 정몽주, 조광조, 송시열, 이항로를 중심으로 그들의 숭정학벽이단론과 존중화양적론을 검토해 조선조 척사위정론의 사상적 연원을 밝히려 한다. 그리고 그 과정에서 조선조 말기 하나의 이념으로 등장해 주자학의 도와 유교문명국 조선을 정으로 규정하고 그것을 지키기 위해 척사운동을 지속적으로 벌이도록 한 이념인 척사위정론의 힘의 근원을 밝히려 한다.
This study aims at analyzing the Origin of Cheoksawijeong Theory(斥邪衛正論) as an ideology in the Chosun Dynasty. As we know well, it was a political ideoloy that intended to defend the right, namely Confucian learning(正學) and Chosun Dynasty as a country civilized by Confucian civilization(中華) and to repulse the wrong, namely western learning(西學, Catholic in narrow meaning) and western invasion(and after Japanese invasion). It"s origin is founded in the ancient Chinese classics, for example Confucius writing in the Annals(春秋), the Discourses of Confucius(論語), The Works of Mencius(孟子). But it was succeeded by many Neo-Confucian scholars in Koryo and Chosun Dynasty in traditional Korea. Among them, Jeong Mong-ju(정몽주), Jo Gwang-jo(조광조), Song Si-yol(송시열) was the famous scholars and officials to learn and practice Neo-Confucian learning. They were sincerely eager to construct and maintain idealized Confucian Moral State, criticizing Buddhism (in case of Jeong Mong-ju), Taoism (in case of Jo Gwang-jo), and different view on the Golden Mean(中庸) by Yoon Hew(윤휴) and so on. Especially Song Si-yol was earnest to reject Ching(淸) Dynasty"s tributary rule over Chosun dynasty and to maintain the Chinese World Order by initiated Myng(明) Dynasty believing in the guiding principle of Confucius in writing the Annals(春秋大義). They can be called to be forerunners of Cheoksawijeong Theory in the true sense of the word, for they lived to life as an ideal type of intellectual loyal to tao(道). Lee Hang-ro(이항로) was a scholar who initiated to assert the ideology of Cheoksawijeong. He asserted to defend Confucian learning and Chosun Dynasty by rejecting western learning and by repulsing western invasion. His students for his doctrine also joined in the movement against western learning and western and Japanese invasion for over half centuries. Why did they dare to resist the wrong at the risk of their death? (Jeong Mong-ju, Jo Gwang-jo, Song Si-yol and Choi Ik-hyon(최익현), Lee"s famous student really were killed or died resulting from their cause). As for me in short, their religiously ideological faith made them to prepare for death to defend Confucian orthodoxy from heresy for Confucian Moral State.